Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBirkeland, Inger
dc.contributor.authorFossen, Eva Marie Gaustad
dc.date.accessioned2023-07-19T16:41:39Z
dc.date.available2023-07-19T16:41:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794179:55213538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080304
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven, er hvordan bærekraftig utvikling kan påvirke barn og unges livskvalitet. Bakgrunnen for denne studien er at det i læreplanen fra 2020, Fagfornyelsen, har blitt lagt stor vekt på undervisning for bærekraftig utvikling, og undervisning om folkehelse- og livsmestring, hvor vi da blant annet finner livskvalitet. Jeg ønsker å utvikle min egen kompetanse innenfor disse temaene, og ønsker å se hvordan et utvalg av lærere underviser for bærekraftig utvikling, for folkehelse- og livsmestring, og hva dette kan gjøre med elevenes livskvalitet. Dette er temaer som det er viktig å kunne noe om, spesielt med tanke på deres store plass i læreplanen, men hvor mye kan egentlig lærere om bærekraftig utvikling, og hvordan påvirker deres kompetanse for undervisningen? Hva får elevene ut av undervisningen, og hvordan påvirker det dem? Dette er temaer vi skal se på i denne oppgaven, og som er utgangspunktet for hele oppgaven. Oppgavens formål, og dermed problemstilling er derfor «Hvordan kan bærekraftig utvikling påvirke barn og unges livskvalitet?» Dette er en kvalitativ studie, hvor to lærere ble observert og intervjuet, for å finne ut av hvordan de underviser om bærekraftig utvikling, hvordan de knytter bærekraftig utvikling og folkehelse- og livsmestring, sammen i undervisningen, og hvordan de opplever at elevenes livskvalitet blir påvirket av undervisning for bærekraftig utvikling. I tillegg til de to lærerne, har jeg også hentet inn og benyttet meg av 15 elevtekster, hvor elevene selv får en stemme for hvordan de opplever at bærekraftig utvikling påvirker dem. Kvalitative metoder ble brukt for å kartlegge hvordan lærerne forstår, erfarer og opplever ulike aspekter av fenomenet i sin livsverden. Funnene viser til at lærere opplever det som svært utfordrende å undervise om både bærekraftig utvikling, og folkehelse- og livsmestring, og at dette kan gi ulike resultater for elevene. Det viser seg også at dette er temaer som kan være svært utfordrende for elever på denne alderen å forstå, da deres mentale utvikling ikke er ferdig, og dermed ikke i stand til å forstå helheten av så store temaer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBærekraftig utvikling; hvordan kan det påvirke barn og unges livskvalitet?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel