Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBiseth, Heidi
dc.contributor.advisorHåndlykken-Luz, Åsne
dc.contributor.authorGundersen, Martin Njoroge Schancke
dc.date.accessioned2023-07-19T16:41:38Z
dc.date.available2023-07-19T16:41:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794179:55228980
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080303
dc.description.abstractDenne masteroppgaven skal undersøke og belyse mangfold og flerkultur i skolen og studien skal deretter se på elever med innvandrerbakgrunn og flerkulturelle elever. Formålet med dette har vært å se på hvordan og om de kan være en ressurs i undervisningen. Det mest sentrale i oppgaven er flerkulturalitet, men jeg har også fokus på relaterte områder. Jeg nevner flere aspekter som foreldresamarbeid, holdninger, opplæringslova, demokrati og medborgerskap. Demokrati og medborgerskap skal være et fundament i norsk skole for å sikre videreføring av demokratiet. Det er også et av de tre gjennomgående temaer som skal være fundamentet i norsk skole. Disse temaene er bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring, og demokrati og medborgerskap. Problemstillingen for studien er: Hvordan kan elever med innvandrerbakgrunn og flerkulturelle elever være en ressurs i skolen? I masteroppgaven har jeg brukt litteraturgjennomgang til datainnsamling, etterfulgt av en tematisk analyse for å fremstille hvilke hovedtemaer som er i hvilke artikler, samt belyse likheter og ulikheter i tematikken i de inkluderte artiklene. I resultat og analyse kapittelet belyser jeg resultatene til de forskjellige inkluderte artiklene, etterfulgt av en kort analyse av hovedtemaene som ble lagt frem etter den tematiske analysen. Det norske samfunnet er flerkulturelt, det er et bredt mangfold av kulturer og etnisiteter. Nyhlén og Biseth (2015) skriver at det finnes de som ser på mangfold som en samfunnsmessig berikelse og de som ser på det som en utfordring eller et problem i samfunnet. Videre så viser hovedfunnene i oppgaven at flerkulturalitet bidrar til mangfold, og mangfold er en viktig del av det å være menneske, og at det er en grunnleggende del av menneskelig utvikling. Funnene viser til at flerkulturalitet og mangfold er to viktige aspekter i utdannelsen til medborgerskap og en demokratisk utdannelse. Disse aspektene kan brukes som en ressurs til demokrati oppdraget til skolen. I opplæringslovens formålsparagraf (1998 §1-1) står det at opplæringa skal gi kulturelt innsikt i mangfold og at flerkulturelle elever bidrar til mangfold noe som gjør at deres tilstedeværelse til å øke bevisstheten rundt mangfold og bidra til et kulturelt innsikt i mangfold. Tilstedeværelsen vil også utvide elevenes perspektiver og forståelse for at mennesker er ulike. Mangfold fremmer demokrati og flerkulturalitet kan brukes i opplæringen til medborgerskap (Biseth 2012, s.249-250), derved kan flerkulturelle elever være en ressurs i utdanningen til medborgerskap. Da flerkulturelle elever tar med seg ulike perspektiver og erfaringer fra sin kultur kan dette øke forståelsen for andre kulturer og samfunn. Siden opplæringen skal gi innsikt i et kulturelt mangfold vil flerkulturelle elever øke bevisstheten om mangfold, ved å dele om sin egen kultur eller morsmål. Opplæringen skal også utvikle holdninger så elevene kan mestre livene sine. Dette er også noe flerkulturelle elever kan være en ressurs for, ved at de kan være en ressurs i utdanningen til medborgerskap. Dette er noe som kan bygge broer mellom ulike grupper og øke forståelsen for andre kulturer. James Banks (2009) har utviklet fem dimensjoner for å lykkes med en flerkulturell utdanning. Ved å bruke integrering av innhold som er den første dimensjonen, vil læreren bruke eksempler fra forskjellige kulturer i undervisningen. Det å bruke eksempler fra flere forskjellige kulturer vil belyse mangfoldet av kulturer i klasserommet og det vil øke forståelsen for andre kulturer. De fire andre dimensjonene til Banks (2009) er: kunnskapskonstruksjon, bekjempe fordommer, rettferdighetspedagogikk og styrkende skolekultur og sosialstruktur. Videre vil de flerkulturelle elevene ta med seg synspunkter og meninger som kanskje ikke er lik majoritetskulturen. Dette vil gi gode muligheter til å utvikle gode medborgere ved at man lærer å tolerere andres meninger og synspunkter slik at man opptrer som en god medborger. Skolen skal være en demokratisk arena, den har et demokratioppdrag der den skal lære elevene å bli gode medborgere slik at de kan delta i et demokratisk samfunn, og mangfold er noe som fremmer demokrati. Skolen skal forberede elevene på å kunne delta demokratisk i samfunnet og videreføre demokratiet. I dagens skole er det et bredt mangfold av kulturer, religioner, etnisiteter og personligheter, noe som en lærer kan bruke i en demokratisk utdanning. En demokratisk utdanning handler om elevens evne til å tenke kritisk, uttrykke seg fritt, og kunne delta i samfunnet på en demokratisk måte. For å kunne delta demokratisk må man tolerere og respektere andre meninger og synspunkter, samt å kunne tenke kritisk over det som blir sagt. Mangfold er en ressurs som fremmer demokrati fordi den bidrar til å utvikle elevenes perspektiver, forståelse for ulike kulturer, religioner, etnisiteter, legninger og personligheter. Elevene vil få presentert ulike perspektiver, synspunkter og meninger, noe som gjør at de må tenke kritisk, tolerere og respektere at mennesker er ulike. Dette er nødvendig å kunne for å delta i det komplekse samfunnet vi lever i.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFlerkulturelle elever i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel