Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnut Fonneløp Storhaug
dc.contributor.authorAlbertsen, Kristian Mikalsen
dc.date.accessioned2023-07-19T16:41:37Z
dc.date.available2023-07-19T16:41:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794175:55210032
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080302
dc.description.abstractOppgaven utforsker stasjonsundervisningens muligheter for tilpasset opplæring i grunnskolen på barnetrinnet. Oppgaven søker å besvare problemstillingen: hvordan kan lærer gjøre bruk av stasjonsundervisning for å sikre alle elever tilpasset opplæring. I arbeidet med å utforske stasjonsundervisningens muligheter for tilpasset opplæring viser oppgaven særlig til en kunnskapsstatus og teoretisk rammeverk som viser at tilpasset opplæring kan plasseres innenfor en vid og smal forståelse. Oppgavens tar derfor i bruk et kvalitativt forskningsdesign med det semistrukturerte forskningsintervju. Informantene i oppgaven er valgt strategisk og består av tre erfarne lærere med bred kjennskap til bruk av stasjonsundervisning på barnetrinnet. Oppgaven har valgt en tematisk innholdsanalyse for å analysere de kvalitative dataene. Dette ga muligheten til å lokalisere og utforske temaene som informantene var særlig opptatt av. Et sammenfallende funn kan muligens vise til at informantene i organiseringen av stasjonsundervisningen etablerer grupper etter elevens kunnskapsnivå. Nivådelingen baserer seg på kartlegginger av faglig nivå. Oppgaven diskuterer hvor vidt en slik organisering kan utgjøre en smal eller en bred forståelse av tilpasset opplæring. Oppgaven viser til at dette var en gjennomgående forståelse blant informantene. Informantene fikk videre rikelig anledning til å snakke åpent og fritt. Oppgaven argumenterer derfor for at dette er med på å styrke oppgavens validitet. Avslutningsvis søker oppgaven å konkludere med om nivådelt stasjonsundervisning kan tilføre elevenes undervisning en smal forståelse for tilpasset opplæring. Der en smal forståelse for tilpasset opplæring kan utgjøre en risiko for elevens muligheter for å inkluderes i klassens fellesskap, og at en slik forståelse kan føre til reproduksjon av sosioøkonomiske forskjeller. Oppgaven viser til behovet for ny forskning om stasjonsundervisningen og tilpasset opplæring i en bredere kontekst i skolen og med bredere utvalg. Der særlig forskning kan avdekke utbredelsen for læreres forståelse av tilpasset opplæring i stasjonsundervisning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleStasjonsundervisning og tilpasset opplæring
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel