Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnne- Beathe Mortensen- Buan
dc.contributor.authorMarthinsen, Hanna Himberg
dc.date.accessioned2023-07-19T16:41:35Z
dc.date.available2023-07-19T16:41:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794142:55092641
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080301
dc.description.abstractSterke leserne i skolen er en gruppe elever i skolen som har ikke fått så mye oppmerksomhet. Forskning viser at det er de svake elevene som får tettest oppfølging fra lærerne. De sterke leserne må i større grad klare seg uten like tett oppfølging. Tema for denne oppgaven er streke leserne i begynneropplæringen. Datamaterialet fra studien kommer fra klasseromsobservasjoner. Oppgavenes problemstilling er Hva slags opplæring og tilrettelegging får sterke lesere i den første leseopplæringen? Det er lærerne i klassene jeg har observert, som har definert hvem som var de sterke leserne i deres klasse. Jeg gjennomførte observasjoner i to klasser i begynneropplæringen. Funnene fra denne studien viser at lærerne ved flere anledninger møtte de sterke leserne på deres nivå. I den ene klassen fikk et utvalg elever lese en tekst høyt for medelevene. I en av klassene viste læreren tydelig at hen verdsatte innspillene fra de sterke leserne. Resultatene fra studien viser også at lærerne ved flere anledninger gjorde tilpasninger for de streke elevene knyttet til både hva de leste og hvordan elevene jobbet med tekstene. På andre områder er det resultater som kan tyde på at undervisningen kunne vært bedre tilpasset de sterke leserne. Mange av funnene som er gjort i denne studien, er lignende det som er gjort av tidligere forskning på feltet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSterke lesere fra start
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel