Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSannæs, Bente Helgeland 
dc.contributor.authorBirkeland, Anette Imsland
dc.date.accessioned2023-07-19T16:41:28Z
dc.date.available2023-07-19T16:41:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794131:54538011
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080296
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever på 5. trinn bruker samarbeid i arbeid med en LIST-oppgave i matematikk. En LIST-oppgave er oppgaver med lav inngangsterskel og stor takhøyde. For å finne ut av dette har jeg brukt et kvalitativt forskningsdesign, der jeg observerte flere grupper med elever som samarbeidet om å løse en problemløsningsoppgave. Jeg var deltakende observatør, og brukte opptaksutstyr for å få tilstrekkelig oversikt over observasjonene mine. I tillegg gjennomførte jeg et semistrukturert gruppeintervju med elevene etter gjennomføringen, der vi fokuserte på elevenes egne følelser angående oppgaveløsningen, samarbeidet og motivasjonen. Jeg valgte å bruke observasjon og intervju som forskningsmetode da disse ville svare best på forskningsspørsmålene mine. Forskningsspørsmålene jeg har utvikler er «Hva uttrykker elevene i arbeid med problemløsningsoppgaver?» og «Hvilken matematisk kompetanse kommer til syne hos elevene gjennom arbeidet med LIST-oppgaven?». For å belyse forskningsspørsmålene presenterer jeg tidligere forskning på temaet, og kobler dette opp mot mine funn. Gjennom analysen presenterer jeg flere ulike eksempler fra datamaterialet mitt, som er med på å belyse poengene mine undervegs. Det teoretiske rammeverket jeg har brukt fokuserer på elevene som avsendere, der jeg valgte å se på hver enkelt ytring elevene kom med. Dette rammeverket har jeg hentet fra Levinson (1988), videreutviklet og beskrevet av Krummheuer (2007). Funn i studien indikerer at samarbeid er noe som må både læres og øves på. En viktig komponent for å utvikle læring og matematisk kompetanse gjennom samarbeid er engasjementet og motivasjonen hos elevene, men de må også lære å samhandle med hverandre gjennom argumentasjon, bevis og hverandrevurdering. Et annet funn som kom frem var en tilsynelatende matematisk usikkerhet hos elevene, da de ofte henviste seg til lærer for bekreftelse og oppklaring, noe som kan tyde på et behov for støtte og rettledning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElevers samarbeid i arbeid med LIST-oppgave i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel