Mestringsforventning i praksis
Abstract
I matematikk handler mestringsforventning om troen eleven har på seg selv i møte med matematikkoppgaven, en forventning om å mestre eller ikke mestre. Forventningen eleven har er en forutsetning for hvor mye innsats, engasjement og motivasjon han eller hun vil ha i møte med oppgaven, som igjen kan prege resultatet. Mestringsforventningsteorien er en anvendbar teori som kan benyttes av matematikklærere. Hvordan denne kan benyttes i praksis, i heterogene klasser, sier forskningen lite om. På bakgrunn av dette er fokuset i denne masteroppgaven å finne hvilke anvendbare prinsipper læreren kan bruke i praksishverdagen for å øke mellomtrinns-elevens mestringsforventning. Det er spesielt vinklet mot elever som allerede har en opplevelse av å ikke lykkes og/eller er lavt presterende i faget. Jeg har gjort en kvalitativ undersøkelse gjennom semistrukturerte intervjuer av tre erfarne matematikklærere for å undersøke dette. Lærerne delte av sine erfaringer og ga beskrivelser av hva de selv har opplevd som hensiktsmessige metoder. For å transkribere og analysere empirien fra intervjuene har jeg benyttet meg av tematisk analyse. Ved å følge de seks fasene av tematisk analyse beskrevet av Braun og Clarke (2006), har jeg jobbet for å kvalitetssikre forskningen min. Gjennom den tematiske analysen kom jeg frem til tre hovedtema, som hver hadde tre undertema. Tema 1: Lærerens metodikk, med undertema: valg av struktur, valg av oppgaver og valg av arbeidsmetode. Tema 2: Lærerens påvirkningskraft, med undertema: bevisstgjørelse, engasjement og is i magen. Tema 3: Når skaden har skjedd, med undertema: å møte elevene, å vurdere for videre læring og å ufarliggjøre matematikken. Gjennom disse har jeg fått innsikt i hvordan lærerne beskriver at de arbeider med å øke elevenes mestringsforventning i praksis. Masteroppgaven min gir med dette, gjennom diskusjonen, noen anvendbare prinsipper som kan være hensiktsmessig for lærere å benytte seg av i arbeidet med å øke elevenes mestringsforventning i matematikkfaget.