Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlaveness, Elise
dc.contributor.authorHofsøy, Eli Husevåg
dc.date.accessioned2023-07-16T16:41:24Z
dc.date.available2023-07-16T16:41:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794131:54495236
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079546
dc.description.abstractTemaet i denne masteroppgaven er hvilken hjelp og støtte lærerveiledninger gir lærere med tanke på utforskende matematikkundervisning. Oppgaven har følgende problemstilling: Hvordan tilrettelegger lærerveiledninger for utforskende matematikk på 3. trinn? Som hjelp til å besvare problemstillingen formulerte jeg følgende forskningsspørsmål: * Hvilken struktur på utforsking legger lærerveiledningene opp til? * Hvilket syn på utforsking fremkommer i innledende del av lærerveiledningene og hvordan følges det opp? Teorien som ligger til grunn for studien er teori om utforskingsbegrepet og om hvordan en tredeling av undervisningen, samt oppgavenes struktur kan være med å påvirke hvorvidt undervisningen er utforskende. Jeg har også sett på tidligere forskning om bruk av lærerveiledninger. Jeg har benyttet en kvalitativ dokumentanalyse med fokus på innholdet, en såkalt innholdsanalyse Datagrunnlaget består av forord, innledning og kapitler som omhandler multiplikasjon i de tre lærerveiledningene: Multi 3A- og Multi 3B lærerens bok (Alseth et al., 2020, 2021), Matematikk 3A- og Matematikk 3B lærerveiledning (Dahl & Nohr, 2021, 2022) og Matemagisk 3AB lærerveiledning (Fritzen et al., 2021). Det ble benyttet en horisontal analyse av forord og innledninger, og en mer dyptgående vertikal analyse av det matematiske innholdet i kapitlene om multiplikasjon. For den vertikale analysen ble analyseverktøyet NVivo benyttet til å kode og kategorisere analyseenhetene. Analysen viser at de tre lærerveiledningene tilrettelegger for utforskende matematikk både i ulik grad og på ulike måter. Det er derfor vanskelig å si noe generelt om hvordan dette gjøres. Noen fellestrekk er at alle lærerveiledningene inneholder både eksplisitt, og implisitt utforskende oppgaver, og en overvekt av de utforskende oppgavene ser ut til å ha en veiledet struktur. Foruten å gi forslag til utforskende ekstraoppgaver gir lærerveiledningene hjelp og støtte, i form av å poengtere hensikt med oppgaver, komme med forslag til åpne og lukkede spørsmål og oppfordre til at elevene samarbeider eller leter etter mønster og sammenhenger. Noen gir forslag til differensiering, og oppfordrer til at lærerne lar elevene forklare, begrunne og presentere egne løsninger. Funn i studien antyder at om en oppgave blir utforskende eller ikke ofte er avhengig av lærerens kompetanse eller at hen har lest og følger lærerveiledningen. Det kan derfor være avgjørende og viktig at lærere leser lærerveiledningene, noe tidligere forskning viser at ikke alltid er tilfelle. Et annet funn er at oppgaver som kategoriseres av læreverk som utforskende, ikke nødvendigvis er utforskende. De må ofte tilrettelegges for å bli utforskende, men hvordan læreren kan tilrettelegge er ikke alltid tilgjengelig i lærerveiledningen. Funn i studien tyder på at alle de tre analyserte lærerveiledningene har potensiale til å bli bedre på å oppfordre til at utforskende oppgaver oppsummeres.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDet blir ikke utforskende bare ved å skrive at elevene skal utforske. En dokumentstudie om tilrettelegging for utforskende matematikkundervisning i lærerveiledninger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel