Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchjelderup, Anne Pernille
dc.contributor.authorAtik, Berfin
dc.date.accessioned2023-07-15T16:41:32Z
dc.date.available2023-07-15T16:41:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:54510403
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079340
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med dette prosjektet var å undersøke hvordan lærere reflekterer rundt lekens rolle i å utvikle elevenes sosiale kompetanse i begynneropplæringen. Dataene i denne studien er innhentet gjennom kvalitative intervjuer med fire lærere som er fra samme skole, og har en tilhørighet i begynneropplæringen, hos de yngste elevene. Det var på forhånd utarbeidet en semi-strukturert intervjuguide hvor spørsmålene var åpne og ga informantene mulighet til å utdype sine tanker og erfaringer rundt temaet. Mine intervjuer ble analysert gjennom en tematisk analyse med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Mine funn viser til en forståelse ved at lærere ser på leken som en viktig arena for utvikling av sosial kompetanse. Lærerne trekker frem at leken er verdifull, relasjonsbyggende og at den bidrar til at elevene både kan lære, samt praktisere sosiale ferdigheter som samarbeid, kommunikasjon, språk, sosialt engasjement og ansvarlighet. Lærerne peker på utfordringer de møter på i arbeidet med å fremme sosial kompetanse, der de trekker frem at både barn som ikke er innforstått med sosiale koder for leken, samt språksvake barn risikerer å bli ekskludert fra fellesskapet. Funnene fra studien indikerer at informantene er opptatt av fellesskap og samhold, hvor de benytter ulike strategier for å støtte elevenes sosiale kompetanse gjennom lek.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLek og sosial kompetanse: En kvalitativ intervjustudie av lærere i begynneropplæringen om hvordan lek kan støtte elevenes sosiale kompetanse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel