Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorEriksen, Caroline Berg
dc.date.accessioned2023-07-15T16:41:32Z
dc.date.available2023-07-15T16:41:32Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:55190591
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079339
dc.description.abstractI dette forskningsprosjektet har målet vært å se på hvordan lekens rolle spiller inn i elevenes læringsarbeid i småskolen. Jeg har valgt å fokusere på elevene på 1. trinn, da oppgaven skrives i begynneropplæringsfaget. Prosjektet har hatt et sosiokulturelt læringsperspektiv og er basert på teori om lek, med hovedfokus på lekende læring og sammenhengen mellom lek og læring. Studien har hatt en kvalitativ tilnærming med dokumentanalyse som metode. Et utvalg av dokumenter har blitt gjort og i studien analyseres LK20 og to lærerveiledninger i norsk og matematikk. Prosjektets problemstilling er: Hvilken rolle har leken i læringsarbeidet på 1. trinn? Prosjektet har hatt to forskningsspørsmål: Hva beskriver styringsdokumentene om lekens betydning i begynneropplæringen? Hvordan blir lek fremstilt i lærerveiledning i norsk- og matematikkfaget på 1. trinn? Studien avdekket mange læringsfordeler elevene kan dra nytte av gjennom ulike typer lek. Jeg har hatt et hovedfokus på den lekende læringen. De fleste funnene jeg sitter igjen med etter analysen min, bekrefter teorien min som beskriver fordeler elevene sitter igjen med fra leken. Samtidig har jeg satt spørsmål ved enkelte ting jeg har kommet over i analysearbeidet mitt, blant annet hvorfor ikke leken er tydeligere definert i læreplanen og hva ulike tolkninger av læreplan og lærerveiledning kan ha å si for lærerens planlegging og gjennomføring av undervisning. Med dette masterprosjektet ønsker jeg å synliggjøre hvilke læringsfordeler elevene kan ha av lek i undervisningen og hvorfor det er viktig at de yngste elevene i skolen får leke. Målet er at andre lærere gjennom å lese om forskningen min, kan få inspirasjon til å anvende mer lek i undervisningen og inspirere andre studenter til å forske mer på dette feltet. Dette masterstudiet er relevant for alle lærere i småskolen, men spesielt for lærere på 1. og 2. trinn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLek og elevers læring på 1. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel