Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOddvik, Morten
dc.contributor.authorSæbbe, Frida Sveinsdatter
dc.date.accessioned2023-07-15T16:41:26Z
dc.date.available2023-07-15T16:41:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794175:55197128
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079336
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan lærere opplever sitt eget handlingsrom i møte med uønsket atferd. Bakgrunnen for at det var ønskelig å undersøke denne tematikken, var i hovedsak egne erfaringer og opplevelser som bidro til å skape en økt interesse for et meget dagsaktuelt tema. Dette er en kvalitativt rettet studie, og datamaterialet er samlet inn ved bruk av semistrukturert intervju. På forhånd ble det utarbeidet en intervjuguide med ulike kategorier av spørsmål. Det innsamlede datamaterialet ble analysert ved bruk av en tematisk analysetilnærming. I ettertid av den tematiske analysen, ble svarene kodet og kategorisert og analysert. Disse blir belyst ved bruk av illustrerende figurer gjennom oppgavens resultat og diskusjonskapittel. Det ble samlet inn et omfattende datamateriale, som viser til mange faktorer som kan påvirke opplevelsen lærere har av eget handlingsrom i møte med uønsket atferd. Resultatene var hverken positive eller negative, men viser til en sammensatt blanding av opplevelser innenfor en lærers arbeidsdag. Funnene som ble gjort i studiens datamateriale, viser til at opplevelsen av et handlingsrom i møte med uønsket atferd, i stor grad kan sies å være situasjonsbetinget. Studien forsøker å identifisere ulike komponenter, tematiske begreper, som tilsynelatende bidrar til å påvirke denne opplevelsen. Slikte komponenter kan sies å være atferdskompetanse, samarbeid, rutiner med mer. Handlingsrommet påvirkes også av både ytre og indre grenser. I tillegg viser det seg at handlingsrommet i stor grad kan sies å bli påvirket av læreres følelser.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Innenfor skolens fire vegger, er det ikke læreren man først tenker på å ivareta."
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel