Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.authorGranås, Synne Helen
dc.date.accessioned2023-07-14T16:41:36Z
dc.date.available2023-07-14T16:41:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6834694:54798324
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079011
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål og undersøker hvordan kroppsøvingslæreres bruker affordanser i skolens nærmiljø i planleggingen av undervisning, samt deres refleksjoner rundt bevegelsesglede som en viktig del av kroppsøvingsundervisningen. Oppgaven tar utgangspunkt i Gibsons (2014) teori om affordanser, som beskriver hvordan individer oppfatter og reagerer på de mulighetene og utfordringene som er tilgjengelige i deres omgivelser. I tillegg til Jensens (2020) teori om bevegelsesglede, hvor bevegelsesglede er inndelt i fire ulike følelsesmessige kategorier: den fysiske, den metafysiske, den tradisjonelle og den forpliktende bevegelsesgleden. For å besvare problemstillingen ble det gjennomført kvalitative intervjuer, hvor jeg intervjuet fem kroppsøvingslærere som underviser i faget på mellomtrinnet. Resultatene av studien indikerer at kroppsøvingslærerne har ulike oppfatninger og tilnærminger til affordanser i skolens nærmiljø. Generelt opplever kroppsøvingslærere undervisning i nærmiljøet som en mulighet for variasjon og frihet for elevene. De ser at nærmiljøet kan tilby ulike bevegelsesmuligheter og stimulere elevenes engasjement i kroppsøving. I tillegg kommer det frem at læreren opplever utfordringer i knyttet til distraksjoner og ufokuserte elever. Videre drøftes resultatene i lys av Gibsons (2014) teori om affordanser til lærernes bruk av affordanser i kroppsøvingsundervisningen. Lærernes individuelle oppfatninger av hva nærmiljøet tilbyr og hvilke muligheter det gir for bevegelsesaktiviteter, påvirker deres valg og prioriteringer i undervisningen. Videre diskuteres betydningen av bevegelsesglede i kroppsøvingsundervisningen Resultatet viser at bevegelsesglede kan knyttes til alle de fire dimensjonene som er beskrevet i teorien. Kroppsøvingslærernes refleksjoner rundt bevegelsesglede viser variasjon i hvordan de legger til rette for bevegelsesglede i undervisningen. Dette kan skyldes deres personlige holdninger, tidligere erfaringer og deres forståelse av bevegelsesglede Samlet sett gir denne masteroppgaven innsikt i kroppsøvingslæreres bruk av affordanser og refleksjon rundt bevegelsesglede i undervisningen. Det konkluderes med at det ikke er en ensartet tilnærming til hvordan man benytter nærmiljøet, og hvordan man forstår og tilrettelegger for bevegelsesglede.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleNærmiljøet i kroppsøvingsundervisning på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel