Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKravik, Reiar
dc.contributor.advisorKoppang, Hilde
dc.contributor.authorTanaci, Eda
dc.date.accessioned2023-07-14T16:41:34Z
dc.date.available2023-07-14T16:41:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794131:55100309
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079010
dc.description.abstractLæreplanverket for grunnskolen 2020 har ført med seg nye fokus som programmering og algoritmisk tenkning. Dette har blitt inkludert som en del av matematikkfaget, og blir ansett for å være viktig kompetanse for samfunnsutvikling. Algoritmisk tenkning omtales under kjerneelementet «Utforsking og problemløsing», og er integrert i flere deler av den nye læreplanen. I denne studien har «Den algoritmiske tenkeren» fra Utdanningsdirektoratet (2020) blitt benyttet, og denne viser viktige nøkkelbegrep som inngår i algoritmisk tenkning og arbeidsmåter elevene, den algoritmiske tenkeren, bruker for å løse problemer. På bakgrunn av dette har følgende problemstilling blitt formulert i studien: Hvordan opplever lærere på småskoletrinnet å arbeide med kjerneelementet «Utforsking og problemløsing» i matematikk ved bruk av programmeringsverktøyet Matatalab? Det teoretiske rammeverket blir presentert innenfor et konstruktivistisk læringssyn, som blant annet viser hvilken betydning utforsking og problemløsing har i matematikkundervisningen. I studien har det blitt benyttet programmeringsverktøy, Matatalab, som et redskap for å bygge kunnskap i dette feltet. Teorien viser videre blant annet ulike forståelser av lærerrollen og motivasjon knyttet til algoritmisk tenkning. Studiens problemstilling blir besvart ved hjelp av empiri samlet gjennom en kvalitativ tilnærming, intervju og observasjon. Fire småtrinnlærere har delt sine erfaringer og tanker rundt «Utforsking og problemløsing» med programmeringsverktøyet Matatalab for de yngste elevenes læring i skolen. Diskusjonen tar utgangspunkt i det teoretiske rammeverket og resultatene fra analyseprosessen. Et av studiens interessante funn viser at programmeringsverktøy oppleves motiverende og lærerikt i undervisningen av lærerne for elevene, noe som samsvarer med teorien og tidligere forskning. Andre interessante funn har vist at elevene utfordres i programmeringsaktiviteten med Matatalab som bidrar til lærelyst. Avslutningsvis viser denne masterstudien at programmering er en inngangsport til å arbeide med «Utforsking og problemløsing» med en motiverende tilnærming for å utvikle algoritmisk tenkning. Nøkkelord: programmering, algoritmisk tenkning, programmeringsverktøy, lærerrolle og motivasjon
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Utforsking og problemløsing" med programmeringsverktøy i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel