Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorHelgesen, Irene
dc.date.accessioned2023-07-13T16:41:21Z
dc.date.available2023-07-13T16:41:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863270:54993715
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078694
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan elever med utviklingshemming opplever å bli hørt og inkludert i beslutningsprosesser om deres skolehverdag i videregående opplæring. Hovedtemaene i studien er elevmedvirkning, selvbestemmelse og empowerment, som er viktige faktorer for å gi elever muligheten til å treffe egne valg og utøve kontroll over sin skolehverdag. Studien har søkt å besvare følgende problemstilling: Hvordan opplever elever med utviklingshemming muligheten for å bli hørt, og får de utøve elevmedvirkning og selvbestemmelse i sin videregående opplæring? For å svare på denne problemstillingen, ble det gjennomført gruppeintervju med seks elever i videregående skole. Mine funn støtter tidligere forskning som viser at elever med utviklingshemming i stor grad opplever ekskludering fra viktige beslutningsprosesser angående sin egen opplæring. Flertallet av studiene jeg refererer til her er fra grunnskolen, og de bekrefter denne tendensen. Jeg inkluderer imidlertid også en norsk studie fra videregående skole som gir et perspektiv på selvbestemmelse blant elever med utviklingshemming i denne konteksten. Dette kan føre til redusert engasjement, trivsel og læring, noe som understreker betydningen av elevmedvirkning og selvbestemmelse. Disse elevene møter flere utfordringer i skolen, som begrenset deltakelse i beslutningsprosesser angående deres skolehverdag, utilstrekkelig tilgang til informasjon og manglende vurdering av deres meninger og behov. Det er også kjent at disse elevene ofte strever med å tilegne seg kunnskap og ferdigheter på lik linje med andre elever og å utvikle nødvendige selvbestemmelsesferdigheter. Funnene antyder at skolesystemet i stor grad overser elever med utviklingshemming i beslutningsprosesser og ikke gir tilstrekkelig opplæring i selvbestemmelsesferdigheter. Dette hindrer deres aktive deltakelse i beslutninger som angår deres skolehverdag og oppnåelse av selvbestemmelse. Studien fremhever behovet for å ta tak i disse utfordringene for å sikre en inkluderende og likestilt opplæring for elever med utviklingshemming.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleÅ bli hørt? Elever med utviklingshemming i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel