Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakken, Karine
dc.contributor.authorSoland, Wenche Bremseth
dc.date.accessioned2023-07-13T16:41:19Z
dc.date.available2023-07-13T16:41:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863270:54993716
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078693
dc.description.abstractMasterundersøkelsen har hatt en hermeneutisk vitenskapelig innfallsvinkel og det er brukt en kvalitativ og praksisorientert dokumentanalyse av sentrale styringsdokumenter for å søke etter svar på hvordan kontinuitet og tilrettelegging ivaretas for elever med særlige behov i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen. Teoridelen er hentet fra Strand (2021a), Spernes (2020), Hogsnes (2019), Munkhaugen (2018) og Kunnskapssenteret for utdanning ved Universitetet i Stavanger (Nusek et al., 2019). Det er i tillegg tatt inn teori om nevroutviklingsforstyrrelser, grensebegrepet og kontinuitetsbegrepet. Det er brukt en deduktiv form for koding for å vurdere hvilke dokumenter som var aktuelle å analysere og en induktiv form for koding for å finne sammenhenger og mønster i de dokumentene som ble valgt ut. Den deduktive kodingen tok utgangspunkt i selve problemstillingen, mens den induktive kodingen tok utgangspunkt i analytisk rammeverk og teori/forskning som ble valgt til masterundersøkelsen. Det er valgt fire styringsdokumenter til dokumentanalysen; Stortingsmelding 6 (Meld.St.6 (2019-2020)), Stortingsmelding 22 (Meld.St.22 (2010-2011)), overgangsrutiner fra to ulike kommuner (kommune,2020; kommune, 2022) og tilretteleggingsrutinene fra UDIR (Utdanningsdirektoratet, 2015). Det er søkt å finne sammenfall eller avvik mellom teori/forskning og styringsdokumentene. Dokumentene har også blitt vurdert opp mot høring til ny opplæringslov. Dokumentene har blitt drøftet i forhold til et analytisk rammeverk om kontinuitetsbegrepet og Bronfenbrenner sin økologiske modell. Masterundersøkelsen har gitt et foreløpig svar på problemstillingen om at kontinuitet ivaretas gjennom å tilrettelegge for at elever blir kjent med medelever, lærere og de fysiske forholdene på ungdomsskolen før oppstart og gjennom god kommunikasjon mellom skoleslagene. Tilrettelegging ivaretas gjennom et godt skole-hjem samarbeid og ved at man kjenner til gode overgangsstrategier som gir en trygg og forutsigbar overgang for elever med særlige behov. Masterundersøkelsen viser at det er avgjørende for elevenes opplevelse av overgangen til ungdomsskolen hvordan lærerprofesjonen og ledelsen forstår og praktiserer de føringene som blir gitt i styringsdokumentene. Det er avgjørende at teori og ny opplæringslov samsvarer for at kontinuitet og tilrettelegging kan sies blir ivaretatt i overgangen til ungdomsskolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDokumentanalyse av styringsdokumenter med fokus på kontinuitet og tilrettelegging i overgangen mellom barneskolen og ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel