Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKokkonen, Anne Helena
dc.contributor.authorGjerset, Maj-Liss
dc.date.accessioned2023-07-08T16:41:29Z
dc.date.available2023-07-08T16:41:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6825538:55011565
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077319
dc.description.abstractRegjeringen har laget en tillitsreform som har til hensikt i å fornye og utvikle offentlig sektor. Sentralt i denne reformen, står tillitsbasert ledelse. Det er behov for økt autonomi til ledere og ansatte med et balansert forhold mellom kontroll og tillit. Ved bruk av kvalitativ, induktiv metode blant ledere i barnehagesektoren undersøker denne studien lederes oppmerksomhet rettet mot tillitsbasert ledelse som en metode, og videre hva som må ligge til grunn for at det kan skapes gode muligheter for tillitsbasert ledelse i denne sektoren Studien er rettet mot barnehagens øverste leder, styrer og pedagogiske ledere på avdeling, mellomledere, og deres opplevelse av fenomenet tillitsbasert ledelse i egen barnehage. Resultatet viser at tillitsbasert ledelse som metode ikke er kjent for ledere generelt i barnehagesektoren, men for at dette kan tas i bruk som en metode må det foreligge elementer som autonomi, trygghet, respekt og likeverd. Således vises det også et stort behov for å øke kompetanse på ledelse blant lederne, for å kunne etablere en metodisk tilnærming for å øke den enkelte ansatte jobbautonomi.
dc.description.abstractThe government has drawn up a trust reform those purpose is to renew and develop the public sector. Central to this reform is trust-based management. There is a need for increased autonomy for managers and employees with balanced relationship between control and trust. Using a qualitative, inductive method among managers in the nursery sector, this study examines managers ‘attention directed towards trust-based management as a method, and further what must be the basis for creating good opportunities for trust-based management in this sector. The study is aimed at the nursery`s top manager, boards and educational leaders in the department, middle managers, and their experience of the phenomenon of trust-based management in their own nursery. The result shows that trust-based management as a method is not known to managers in general in the nursery sector, but for this to be used as a method there must be elements such as autonomy, safety, respect, and equality. Thus, there is also a great need to increase competence in management among mangers, in order to be able to establish a methodical approach to increase the individual employee`s job autonomy
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleForskning på tillitsbasert ledelse som metode i barnehagesektoren
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel