Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergsland, Jon Einar
dc.contributor.authorØdegården, Anders
dc.date.accessioned2023-07-07T16:41:30Z
dc.date.available2023-07-07T16:41:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6834694:55127357
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077227
dc.description.abstractI dette prosjektet har jeg intervjuet lærere med erfaring i kroppsøving fra mellomtrinnet om deres arbeid innenfor planlegging og gjennomføring av ballaktiviteter knyttet til progresjonen elevene får i disse aktivitetene. Hensikten med studiet har vært å se hvorvidt kroppsøvingslærere har elevenes progresjon i fokus når de gjennomfører ballaktiviteter, men også i planleggingsfasen i forkant av undervisningen. Det empiriske grunnlaget for oppgaven kommer frem gjennom individuelle intervjuer med tre kroppsøvingslærere fra forskjellige skoler. Til denne oppgaven har vi stilt følgende forskningsspørsmål: * Hvordan planlegger kroppsøvingslærere sin undervisning knyttet til progresjon i ballkompetanse hos elever på mellomtrinnet? * Hvordan gjennomfører kroppsøvingslærere sin undervisning knyttet til progresjon i ballkompetanse hos elever på mellomtrinnet? * Hvilke metoder knyttet til progresjon benytter kroppsøvingslærere på mellomtrinnet seg av og hvordan kommer det til syne i deres praksis? Funnene i oppgaven viser at det er flere metoder som kan tas i bruk og at det utøves ulik praksis fra de forskjellige lærerne som er intervjuet. Gjennom planlegging og praksis kommer progresjon frem hos alle de tre lærerne, men i veldig ulik grad og en kan til tider stille spørsmål om hvorvidt progresjon virkelig er noe som står i fokus hos alle lærerne. Mye tyder på at det er mer interesse knyttet til å jobbe med elevenes evne til å samarbeide og spille sammen, samt den sosiale biten med klassemiljø og at det skal jobbes med slik at kroppsøvingsfaget skal kunne oppleves som ålreit for alle elevene uavhengig av forutsetninger. Konklusjonen viser at selv med kun tre kroppsøvingslærere som informanter ser vi stor variasjon i kroppsøvingslærernes praksis knyttet til undervisning med fokus på progresjon i ballkompetanse hos elever på mellomtrinnet. Lærerne er kjent med begrepet og betydningen av det og kan også se eksempler av progresjon i sin egen praksis når de tenker tilbake på hva de gjør. Men det virker ikke som om det alltid er bevisst at det er progresjon som kommer i fokus.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElevers progresjon i ballkompetanse: En kvalitativ forskningsstudie av kroppsøvingslærere og deres planlegging og undervisning på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel