Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjærgård, Roger
dc.contributor.advisorSimensen, Ellen Gustavsen
dc.contributor.authorHaugsgjerd, Beate
dc.date.accessioned2023-07-04T16:42:00Z
dc.date.available2023-07-04T16:42:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6849506:54793474
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075758
dc.description.abstractMed bruk av multimodal kritisk diskursanalyse, har jeg undersøkt nærmere hvilke visuelle, semiotiske og diskursive perspektiv som kommer til uttrykk i to etiske dokument rådgivere i skolen forholder seg til – Lærerprofesjonens etiske plattform og Etiske retningslinjer for karriereveiledning. Jeg har analysert dokumentene med mål om å kunne forstå bedre hvorfor etikk omtales som vagt av profesjonsutøvere i skolen, og samtidig bidra med å gi etikk økt fokus i arbeidet med kvalitet i karriereveiledning i skolen, slik rapporten om kvalitet i karriereveiledning i skolen anbefaler (Mordal et al., 2022). Jeg har gjennom analysen, inspirert av Fairclough og Kress og van Leuwen, og innrammet etter inspirasjon fra Watts og Kjærgård, sett nærmere på ulike visuelle og semiotiske komponenter i dokumentene, og har etter min fortolkning funnet flere sammenfallende diskurser i dokumentene. Diskursene som er analysert, samt den visuelle fremstillingen av de etiske retningslinjene er utgangspunktet for diskusjonen, der jeg forsøker å belyse noen spenningsfelt knyttet til etikk, kvalitet og profesjonsutøveren sett i lys av skolens samfunnsoppdrag og rådgiveres mandat knyttet til karriereveiledning i skolen. Avslutningsvis betrakter jeg noen diskursive funn som kan kobles til Habermas typologi (Sultana, 2019, s. 39-40), og som kan være en forklaring på hvorfor etikk knyttet til karriereveiledning i skolen oppleves vagt for profesjonsutøvere. Jeg avrunder med et blikk fremover på hva som nå kunne være spennende å forske videre på om etikk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEtikk, hva så? En analyse av etiske dokumenter for rådgivere i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel