Etikk, hva så? En analyse av etiske dokumenter for rådgivere i skolen
Abstract
Med bruk av multimodal kritisk diskursanalyse, har jeg undersøkt nærmere hvilke visuelle, semiotiske og diskursive perspektiv som kommer til uttrykk i to etiske dokument rådgivere i skolen forholder seg til – Lærerprofesjonens etiske plattform og Etiske retningslinjer for
karriereveiledning. Jeg har analysert dokumentene med mål om å kunne forstå bedre hvorfor etikk omtales som vagt av profesjonsutøvere i skolen, og samtidig bidra med å gi etikk økt fokus i arbeidet med kvalitet i karriereveiledning i skolen, slik rapporten om kvalitet i karriereveiledning i skolen anbefaler (Mordal et al., 2022). Jeg har gjennom analysen, inspirert av Fairclough og Kress og van Leuwen, og innrammet
etter inspirasjon fra Watts og Kjærgård, sett nærmere på ulike visuelle og semiotiske komponenter i dokumentene, og har etter min fortolkning funnet flere sammenfallende diskurser i dokumentene. Diskursene som er analysert, samt den visuelle fremstillingen av de etiske retningslinjene er utgangspunktet for diskusjonen, der jeg forsøker å belyse noen
spenningsfelt knyttet til etikk, kvalitet og profesjonsutøveren sett i lys av skolens samfunnsoppdrag og rådgiveres mandat knyttet til karriereveiledning i skolen. Avslutningsvis betrakter jeg noen diskursive funn som kan kobles til Habermas typologi (Sultana, 2019, s.
39-40), og som kan være en forklaring på hvorfor etikk knyttet til karriereveiledning i skolen oppleves vagt for profesjonsutøvere. Jeg avrunder med et blikk fremover på hva som nå kunne være spennende å forske videre på om etikk.