Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Eline, Oda
dc.contributor.authorSkoracka, Aleksandra
dc.date.accessioned2023-07-04T16:41:37Z
dc.date.available2023-07-04T16:41:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6834694:54744077
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075748
dc.description.abstractTematikken for denne masteroppgaven er underveisvurdering, hvor problemstillingen er følgende: Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærerne underveisvurdering på mellomtrinnet? Det ble også utarbeidet følgende forskningsspørsmål som vil besvare andre relevante tematikker i forhold til underveisvurdering: Hvordan forstår og anvender kroppsøvingslærerne underveisvurdering i LK20? Hvordan tilrettelegger kroppsøvingslærerne for selvregulering og kritisk tenkning i sin underveisvurderingspraksis? Bakgrunnen for denne tematikken er at det finnes ifølge Løndal et al., (2021) lite forskning i kroppsøving på barneskolen. Derfor valgte jeg å forske på underveisvurdering. Forskningen i denne oppgaven ble gjennomført ved bruk av kvalitativ metode, og fire semistrukturerte intervjuer som ble gjennomført i høsten 2022. Utvalget i forskningen er lærerne på mellomtrinnet som har minst 30 studiepoeng i kroppsøving. Bakgrunnen for at det ble benyttet et semistrukturertintervju som et datainnsamlingsverktøy er fordi den kan gi en mulighet for å stille oppfølgingsspørsmål underveis i intervjuet, samtidig som man har en oversikt over hva som må besvares. Funnene i oppgaven viser at underveisvurdering blir forstått likt mellom informantene, og at informantene har en god forståelse for hva underveisvurdering er, samt hvorfor den er viktig. Videre viser også funnene at ikke alle deler ved underveisvurderingen er like godt ivaretatt. Resultatene viser at det er kun halvparten av informantene som bruker egenvurdering i sin undervisning. Når det kommer til forskningsspørsmålene, viser dataen at lærerne i undersøkelsen har god forståelse av underveisvurdering ut fra læreplanen. Skolene til informantene har også jobbet godt med implementeringen av LK20. Noen av informantene har jobbet mindre med læreplanen enn andre, men de viser fortsatt stor forståelse for hvordan underveisvurdering kommer til syne i LK20. Selvregulering blir det lite tilrettelagt for i undervisningen, mens kritisk tenkning blir det mer tilrettelagt for. Med denne oppgaven håper jeg at barneskolene blir mer inkludert i videre forskning i kroppsøving.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUnderveisvurdering som en integrert del av kroppsøvingslærerens undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel