Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, Janne
dc.contributor.advisorJohannesen, Elisabeth Hovde
dc.contributor.authorJonassen, Karoline Lindahl
dc.contributor.authorSkalleberg, Lina Herland
dc.date.accessioned2023-07-04T16:41:35Z
dc.date.available2023-07-04T16:41:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:55089489
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075747
dc.description.abstractMed utgangspunkt i lekens betydning for elevene i begynneropplæringen, ønsket vi å undersøke lærernes praktisering av og argumentasjon for lek i skriveopplæringen. Formålet med studien var å tilegne oss kunnskap om, og få innsikt i studiens problemstilling som lyder som følger: Hvordan praktiserer og argumenterer lærerne for lek og lekende tilnærminger, og hva legger begrensninger for lekens plass i norskfagets første skriveopplæring? For å belyse problemstillingen ytterligere innehar denne studien tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår og praktiserer lærerne lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen? 2. Hvordan argumenterer lærerne for bruk av lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen? 3. Hvilke faktorer erfarer lærerne som begrensende for lekens plass i skriveopplæringen? Sammenlagt danner dette avhandlingens innfallsvinkel. Masterstudiens problemstilling utdypes ved hjelp av empiri samlet gjennom en kvalitativ tilnærming, der fire lærere, alle med tilhørighet i begynneropplæringen, har delt sine tanker, erfaringer og opplevelser rundt lek og lekens plass i den første skriveopplæringen. Studiens teoretiske rammeverk er tredelt, og i første delkapittel gjør vi rede for fenomenene lek og læring, og løfter frem ulike forståelser av lek og presenterer karakteristiske trekk ved leken. I tillegg presenterer vi læring innenfor et sosiokulturelt perspektiv. Videre viser vi til teorien om forholdet mellom lek og læring, der vi trekker frem undervisningstilnærmingene lærerik lek og lekende læring. I det andre delkapittelet redegjør vi for lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen, der vi går nærmere inn på forholdet mellom lek, undervisning og læring. I tillegg presenteres sentrale trekk ved norskfagets første skriveopplæring. I siste delkapittel tar vi for oss faktorer som kan begrense lekens plass i denne opplæringen. I diskusjonskapitlet drøftes informantenes uttalelser opp mot sentral teori og litteratur fra teorikapitlet, der drøftingen tar utgangspunkt i studiens forskningsspørsmål og kategoriene som ble utviklet gjennom bearbeidelsen av empirien. Et av studiens mest sentrale funn viser at lærerne anvender lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen, mens lek i form av fri lek tilsynelatende anvendes i liten grad i sammenheng med faglig læring i undervisningen. Et annet interessant funn viser at lærerne argumenterer for bruk av lek og lekende tilnærminger basert på elevenes behov for bevegelse og engasjement. Av studiens mest sentrale funn ser vi at informantene opplever at fysiske rammer i form av klasserommets utforming og innredning skaper begrensinger for leken, samtidig som økte krav, forventninger om testing og gode elevresultater medfører at undervisningen blir mindre lekende.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLek og lekende tilnærminger i den første skriveopplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel