Karaktertrekk i leire. En a-r-t-ografisk utforsking av et skapende undervisningsopplegg
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073720Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Utgangspunktet for denne undersøkelsen handler om 7.trinns elevers visuelle repertoar av karaktertrekk tolket frem og modellert i materialet leire Avhandlingen belyses gjennom a/r/t-ografiske forskerbriller, der kunstnerens, forskerens og lærerens perspektiver bidrar til å belyse forskningsarbeidet.
Avhandlinger fra USN i Design, kunst og håndverk kjennetegnes av en teoretisk del, en didaktisk del og en praktisk del. Hovedvekten i denne avhandlingen vil ligge i den didaktiske delen. Avhandlingen er arbeidet frem gjennom et kvalitativt forskningsarbeid.
Et grunnleggende rammeverk for forskningen er basert i et undervisningsopplegg som har tilrettelagt for den autonome, selvstendige eleven med utgangspunkt i Amabiles komponentteori, og teori om kreative og estetiske læringsprosesser.
Elevene har med temaet karaktertrekk som utgangspunkt overført og modellert frem ulike uttrykk i keramiske fisker som symboliserte ytre kjennetegn, indre egenskaper og interesser.
Funn i forskningen viser at hovedvekten av uttrykkene representerte
interesser som elevene mente preget adferd. Elevene tolket uttrykkene både konkret, abstrakt og symbolsk gjennom form.
Forskningen viser også funn på materialets potensiale som et middel for å la elevers stemmer kommunisere via et nytt språk, og hvordan arbeid med tema tilknyttet identitet kan knyttes til dybdelæring.
Funnene i avhandlingen kan tenkes å ha en verdi for andre faglærere i kunst og håndverk, og som ser potensialet i å arbeide tredimensjonalt med leire.