Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUhlin-Engstu, Gry Eli
dc.contributor.advisorTessem, Agnete Dale
dc.contributor.authorHammerhaug, Natalie
dc.date.accessioned2023-06-23T16:41:43Z
dc.date.available2023-06-23T16:41:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6821794:54207103
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072957
dc.description.abstractJeg har undersøkt hva som virker motiverende og ikke på elevers tegning. Bakgrunnen for nysgjerrigheten rundt denne tematikken kommer som resultat av elevers uttrykk for tegnekrisa i egen undervisning og praksiserfaringer. Problemstillingen lyder «hva kan fremme, og hva kan hemme tegneutviklingen på mellomtrinnet?». Jeg har undersøkt problemstillingen gjennom å samle informasjon fra mellomtrinnselever gjennom et gruppeintervju, samt støttet opp elevens refleksjoner med bidrag fra pedagoger i form av enkeltintervjuer. Begge intervjuformer er kvalitative. Informasjonen som informantene kommer med blir også diskutert og tolket på bakgrunn av aktuell teori som angår kunst og pedagogikk. Ulike teorier som blir brukt som utgangspunkt i tolkningen barns tegneutvikling er i stor grad Viktor Lowenfelds tegnestadier, og sosiokulturelle perspektiver basert på Lev Vygotsky sine teorier. I tillegg til oppgavens empiri, og teori vil deler av tematikken bli tatt opp igjen i form av egne praktiske utprøvinger. Her vil jeg som forskeren i prosjektet lytte til hva elevene erfarer som frustrerende og demotiverende med tegning, og utsette meg for disse frustrasjonene selv for å relatere til elevene. Under disse utprøvingene viser det seg at jeg kan relatere ganske dypt til elevenes frustrasjoner. Meg og elevene som er intervjuet uttrykker alle at vi liker å tegne, men det er interessant å legge merke til at vi som sier at vi liker å tegne kan oppleve erfaringer som hemmer tegneutviklingen. Hvilket gjør det klart at tegnekrisa er ikke bare et faktum hos elevene som ytrer at de misliker å tegne, tegnekrisen er et aktuelt faktum for alle. Tematikker som viser seg gjennom oppgaven å kunne påvirke motivasjonen til elevene, og videre kunne fremme eller hemme deres tegneutvikling er blant annet lærerens undervisning, elevenes kilder til tegnereferanser og inspirasjon, motivene elevene velger å tegne, samt motivene de ikke velger å tegne, redskapene og ressursene elevene har tilgang på, det sosiale miljøet, og til slutt rammefaktorer som påvirker undervisningen. Gjennom oppgaven viser at teorier om mål og mestring er grunnleggende faktorer for motivasjon og tegneutvikling.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHva kan fremme, og hva kan hemme tegneutviklingen på mellomtrinnet?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel