Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøyland, Lovise
dc.contributor.advisorRimstad, Åsta
dc.contributor.authorMusaeus, Marianne
dc.date.accessioned2023-06-22T16:41:19Z
dc.date.available2023-06-22T16:41:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6821794:54207113
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072740
dc.description.abstractDenne avhandlingen handler fenomenet lærelyst gjennom skapende prosesser. Den har vært avgrenset til min undervisningspraksis og egen kunstnerisk praksis. Jeg har sett på lærelyst hos elevene og hvordan det kan tilrettelegges for at lærelyst kan oppstå gjennom skapende prosesser. Lærelyst er et komplekst begrep og fenomen. Før jeg startet med undersøkelsen tenkte jeg at det var et interessant fenomen å undersøke og se nærmere på i og med at min egen lærelyst i forhold til skapende prosesser er veldig ofte til stede og begrepet er hyppig representert i Opplæringslova og Læreplanene. Det har til tider vært vanskelig å få helt tak i hva fenomenet og begrepet egentlig betyr. Parallelt med og i undersøkelsen har det kommet frem ulike tolkninger, men de fleste er enige at det har noe med nysgjerrighet, engasjement og motivasjon å gjøre. Undersøkelsens gjennomføring har tatt utgangspunkt i en kvalitativ case studie, hvor 4 elever og meg selv har vært forskningsobjekter og fenomenet lærelyst har vært i fokus. Det er gjennomført observasjon av elevene i verkstedet og fokusgruppesamtale med transkribering. Elevene har arbeidet med Mixed Media teknikk, noe som var nytt for mange av elevene, og de har uttrykt at det var gøy med en ny metode. Deres verk er presentert på forsiden av avhandlingen. Jeg har selv jobbet med papir og broderi i min egen skapende prosess, her har jeg lært meg nye teknikker og utviklet min egen kreative stemme og mange små verk. Dataene som er samlet inn gjennom de skapende prosessene, undervisningsopplegget og fokusgruppesamtalen har vært gjenstand for analyse og tolkning. Funnen i denne undersøkelsen viser at for elevene og meg selv er det 2 faktorer som særlig påvirker vår lærelyst i skapende prosesser. Det er tid og det er det sosiale arbeidsmiljøet vi omgir oss med. En antagelse og litteratur og teori jeg har lest om skapende, kreative og lærende prosesser kan sies å bekrefte dette.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLærelyst - Tilrettelegging gjennom skapende prosesser i videregående skole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel