Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarsgaard, Ann Kristin
dc.contributor.authorAndreassen, Arnhild
dc.date.accessioned2023-05-31T16:41:34Z
dc.date.available2023-05-31T16:41:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590883:50819471
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069530
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven har vært muntlige ferdigheter, og hensikten har vært å finne ut hvordan lærere forstår og jobber med å fremme muntlige ferdigheter i matematikk på første trinn. Tidligere forskning har vist at muntlige ferdigheter er en litt glemt ferdighet (Rongved, 2019), og som ofte havner i skyggen av de andre grunnleggende ferdighetene. Det kom også fram at det er mindre forskning på muntlige ferdigheter sammenlignet med blant annet skriving og lesing, og det fikk jeg erfare. Det var mindre forskning, og mye av forskningen som jeg fant var eldre og det var lite fra nyere tid. Teoretisk rammeverk for oppgaven er et sosiokulturelt perspektiv i lys av Vygotskij (1978) og Dysthe (2001a). Det har også vært sentralt å presentere både Dewey og hans tanker om elevaktivitet, men også de sosiomatiske normene til Yackel og Cobb (1996). Empirien kommer fra seks kvalitative intervju med matematikklærere på to skoler og er blitt analysert etter fremgangsmåten for tematisk analyse. Observasjonene er brukt som støtte til de ulike funnene som er analysert fram. Hovedfunn jeg fant under lærers forståelse av muntlige ferdigheter var å bruke språket aktivt og jobbe med begrepslæring, men også det å få god tid til å planlegge og legge til rette for matematiske samtaler og trening med muntlige ferdigheter. Hovedfunnet under hvilke forutsetninger som må på plass for å jobbe med muntlige ferdigheter var et trygt og godt klassemiljø. I måter å jobbe med muntlige ferdigheter er hovedfunnet å jobbe på ulike måter ved å bruke ulike arbeidsmetoder, sentralt stod og dialog og samarbeid. Funnene viser at muntlige ferdigheter opptar lærerne, men og at det ennå er et utviklingspotensial i arbeidet med å fremme muntlige ferdigheter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMattesnakk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel