dc.contributor.author | Schøien, Kristin Solli | |
dc.contributor.author | Bandlien, Bjørn-Terje | |
dc.contributor.author | Østern, Anna-Lena | |
dc.date.accessioned | 2023-02-03T12:26:52Z | |
dc.date.available | 2023-02-03T12:26:52Z | |
dc.date.created | 2022-08-31T12:00:01Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Schøien, K. S., Bandlien, B.-T., & Østern, A.-L. (2022). I nærkamp med Notefienden: skam, myndiggjøring og performativ læring. Journal for Research in Arts and Sports Education, 6(3), 27-44. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-2857 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3048312 | |
dc.description.abstract | Denne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. Artikkelen er en studie av på hvilke måter en komponists nærkamp med notefienden, vanskene med å lese og skrive noter, får agens i hennes komposisjon og formidling av musikk. Musikken i studien er komponert til tekster av den norske dikteren Herman Wildenvey, og studien gjør nedslag i tre tidsperioder med et spenn på tre desennier. Gjennom performance-skriving viser forfatterne hvordan notelesingsvanskene både hindrer og utfordrer det kreative arbeidet, og gjennom diffraktiv analyse undersøkes notefiendens agens i tre diffraksjoner: (1) når komponisten skaper melodiene til Wildenveys lyrikk, (2) når sangene blir urfremført og lydfestet, og (3) når komponisten og pianisten performativt utforsker en av sangene i samspill. Studien viser at notelesingsvanskene får betydning for komponistens valg av musikkstil, selvforståelse og kroppslige tilstedeværelse i musikken, og for det musiker-metaspråket som komponist og pianist utvikler i samspillsituasjonen. Studien avdekker gjennom et postperspektiv, inspirert av Barad, hvordan erfaringer fra en tidlig musikkpedagogisk praksis setter spor som har virkning i nåtid. Artikkelen gir også et eksempel på hvordan performativ læring er agent for endring og myndiggjøring i et livslangt perspektiv. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2022 K. S. Schøien, B.-T. Bandlien & A.-L. Østern. | en_US |
dc.source.pagenumber | 27-44 | en_US |
dc.source.volume | 6 | en_US |
dc.source.journal | Journal for Research in Arts and Sports Education | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/jased.v6.3570 | |
dc.identifier.cristin | 2047545 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |