Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchøien, Kristin Solli
dc.contributor.authorBandlien, Bjørn-Terje
dc.contributor.authorØstern, Anna-Lena
dc.date.accessioned2023-02-03T12:26:52Z
dc.date.available2023-02-03T12:26:52Z
dc.date.created2022-08-31T12:00:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSchøien, K. S., Bandlien, B.-T., & Østern, A.-L. (2022). I nærkamp med Notefienden: skam, myndiggjøring og performativ læring. Journal for Research in Arts and Sports Education, 6(3), 27-44.en_US
dc.identifier.issn2535-2857
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048312
dc.description.abstractDenne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. Artikkelen er en studie av på hvilke måter en komponists nærkamp med notefienden, vanskene med å lese og skrive noter, får agens i hennes komposisjon og formidling av musikk. Musikken i studien er komponert til tekster av den norske dikteren Herman Wildenvey, og studien gjør nedslag i tre tidsperioder med et spenn på tre desennier. Gjennom performance-skriving viser forfatterne hvordan notelesingsvanskene både hindrer og utfordrer det kreative arbeidet, og gjennom diffraktiv analyse undersøkes notefiendens agens i tre diffraksjoner: (1) når komponisten skaper melodiene til Wildenveys lyrikk, (2) når sangene blir urfremført og lydfestet, og (3) når komponisten og pianisten performativt utforsker en av sangene i samspill. Studien viser at notelesingsvanskene får betydning for komponistens valg av musikkstil, selvforståelse og kroppslige tilstedeværelse i musikken, og for det musiker-metaspråket som komponist og pianist utvikler i samspillsituasjonen. Studien avdekker gjennom et postperspektiv, inspirert av Barad, hvordan erfaringer fra en tidlig musikkpedagogisk praksis setter spor som har virkning i nåtid. Artikkelen gir også et eksempel på hvordan performativ læring er agent for endring og myndiggjøring i et livslangt perspektiv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleI nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 K. S. Schøien, B.-T. Bandlien & A.-L. Østern.en_US
dc.source.pagenumber27-44en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalJournal for Research in Arts and Sports Educationen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/jased.v6.3570
dc.identifier.cristin2047545
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal