Videreføring av kroppsøvingsfagets verdier
Description
Full text not available
Abstract
E-sport er et stadig voksende tema som brer seg ut i samfunnet. I de siste årene har den vokst eksponsielt i from av nyhetssaker, tilbud fra toppidrett på høyt nivå til de yngre. Studien er et samfunnsvitenskapelig forskningsprosjekt hvor kvalitativ metode er brukt. Mer spesifikt benyttes semistrukturerte enkeltintervjuer med seks elever/utøvere og én leder for e-sportsklubben. Deres erfaringer skal hjelpe til å svare på problemstillingen:
Hva føler seks tolvåringer de lærer av e-sport og hvordan overlapper det med læringsutbyttet i kroppsøvingsfaget.
Studiets funn demonstrere at det er noen ting disse informantene mener de lærer som er forankret i virkeligheten. Det rapporteres om et bredt utvalg av ferdigheter som forbedres på grunn av deltakelse i e-sport på fritiden.
Samarbeid i sport blir utpekt av informanter og teori som en egenskap som kan forbedres i en e- sport setting. Studiens implikasjoner kan skape bevissthet rundt e-sport teamet dens kobling til skolefaget kroppsøving. Det er lite forskning på e-sport i norsk kontekst og enda mindre i skolesammenheng, som en original studie vil den mulig kaste lys over et tema som er lite utforsket. Sentralt i forskningsprosjektet vil e-sport bli målt opp mot andre bevegelsesaktiviteter og organiserte aktiviteter.