dc.contributor.advisor | Myhr, Anikka Bøstein | |
dc.contributor.author | Almén, Gard | |
dc.date.accessioned | 2023-01-03T17:42:20Z | |
dc.date.available | 2023-01-03T17:42:20Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6437855:47590930 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3040769 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i kjerneelementene «Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst» de nye læreplanene LK20, vil jeg i denne oppgaven gi et bidrag til debatten om hvordan målene skal aktualiseres og konkretiseres i norskfagets litteraturdidaktikk. Mitt forslag innebærer å ta i bruk en diskursanalytisk tolkningsramme i møte med skjønnlitteraturen og spesielt samtidslitteraturen. Det viktigste argumentet for dette er, slik jeg skal vise gjennom en analyse av Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll, at det grunnleggende prinsippet for all diskursanalyse, er en kontekstualisert og kritisk tilnærming til tekster på tvers av det tradisjonelle skillet mellom skjønnlitteratur og sakprosa. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Diskursanalysens plass i litteraturdidaktikken | |
dc.type | Master thesis | |