dc.contributor.author | Ørbæk, Trine | |
dc.date.accessioned | 2022-12-07T10:01:12Z | |
dc.date.available | 2022-12-07T10:01:12Z | |
dc.date.created | 2022-11-30T16:10:14Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Ørbæk, T. (2022). Å utvikle digital kompetanse gjennom refleksjon over kroppslige og emosjonelle erfaringer – en lærerutdanners erfaringer. Högre utbildning, 12(3), 1–14. | en_US |
dc.identifier.issn | 2000-7558 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3036299 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen stilles det spørsmål om hvordan refleksjoner over kroppslige og emosjonelle erfaringer kan ha betydning for utvikling av lærerutdanneres digitale kompetanse. Datamaterialet i denne autoetnografiske studien er refleksjonsnotater fra en lærerutdanners digitale undervisning våren 2021, som anvendes til å belyse forskningsspørsmålene: Hvilke kroppslige og emosjonelle erfaringer kommer til uttrykk når en lærerutdanner underviser digitalt? Hvilken betydning har disse kroppslige og emosjonelle erfaringene for hennes valg i undervisningsøyeblikket? Og hvilken betydning kan refleksjoner over kroppslige og emosjonelle erfaringer ha for utvikling av lærerutdanneres digitale kompetanse? Ved å anvende Deweys forståelse av erfaring og Fuchs’ begreper kroppslig resonans og mellomkroppslig samspill får analysen fram hvordan det å undervise digitalt skaper affekter og emotiver som får betydning for hvilke valg lærerutdanneren gjør i undervisingsøyeblikket, for relasjonen til studentene og for lærerutdannerens opplevelse av sin egen undervisning. Funnene viser også at refleksjoner over affektive og emotive erfaringer fra digital undervisning bidrar til å synliggjøre lærerutdannerens implisitte profesjonskunnskap, og med det gjøre erfaringene betydningsfulle i lærerutdannerens utvikling av egen undervisningspraksis både digitalt og på campus. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å utvikle digital kompetanse gjennom refleksjon over kroppslige og emosjonelle erfaringer – en lærerutdanners erfaringer | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2022 Trine Ørbæk. | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-14 | en_US |
dc.source.volume | 12 | en_US |
dc.source.journal | Högre Utbildning | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/hu.v12.3767 | |
dc.identifier.cristin | 2086195 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |