Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAsplin, Anne Cathrine Hogsnes
dc.contributor.authorHovland, Eili
dc.date.accessioned2022-10-05T16:41:25Z
dc.date.available2022-10-05T16:41:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590883:50622546
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3024147
dc.description.abstractDenne mastergradsavhandlingen belyser faktorer som fremstår som sentrale i arbeidet med elevenes livsmestring, samt hva som er lærerens mandat innen psykisk helse i skolen. Hensikten med studien er todelt, som problemstilling og forskningsspørsmål indikerer. Det er ønskelig å bidra med mulige innganger til tematikken livsmestring innen psykisk helse, og hva dette innebærer. Samtidig forsøker studien å komme med et bidrag inn i debatten om psykisk helse i skolen, og hva som er lærerens mandat angående dette. Dette er en kvalitativ studie, med en hermeneutisk tilnærming. Data er innhentet via et semistrukturert fokusgruppeintervju med fem informanter som arbeider sammen på en liten skole. Tematisk analyse er anvendt som analysemetode, og konstant komparativ metode er anvendt som overordnet «mindset» og metode gjennom hele arbeidsprosessen. Gjennom analyse og diskusjon gjør flere funn seg gjeldende. Studien viser at utvikling av agentskap og resiliens anses som viktig for mestring av eget liv – livsmestring. Mestringsopplevelser og arbeid innen den nærmeste utviklingssonen anses som gode innganger som kan føre til de ønskelige resultatene. Studiens resultater indikerer også at omsorgsaspektet ved lærerrollen anses som svært viktig, og også forebyggende for elevenes psykiske helse. Å verne om elevens behov og psykiske helse anses som byggesteiner i muren som sikrer elevene læring og trivsel i skolen, samt videre livsmestring. Samtidig peker studien på et spenningsforhold mellom ivaretakelse av elevenes behov på den ene siden, og knapphet i tid, ressurser og kompetanse på den andre siden. Studiens formål er å bidra med innspill til hva livsmestring er og kan være, hva som er viktig for å mestre livet, og hvordan dette kan arbeides med i skolen. Samtidig setter studien fokus på viktigheten av kunnskap om psykisk helse som en del av lærerens profesjonskunnskap. Det er ønskelig at denne mastergradsavhandlingen kan gi økt kunnskap og forståelse tilknyttet viktigheten av psykisk helse og livsmestring i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMuligheter for løsninger i møte med utfordringer - en kvalitativ studie om resiliens og agentskap som inngang til livsmestring, og lærernes mandat i møte med psykisk helse i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel