Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Jeppe Oute
dc.contributor.authorSveberg, Ina Nordby
dc.date.accessioned2022-09-07T16:41:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6652627:51207377
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3016388
dc.description.abstractI et historisk perspektiv har sykepleierfaget blitt assosiert med begreper som kvinnelig, moderlig og feminint. Det kan tilnærmet forstås som allment aksepterte normer i det norske samfunn, og bekrefter slik en kjønnsdiskurs innenfor sykepleien. Å knytte spesifikke egenskaper og roller til kvinner og menn på bakgrunn av kjønn har de siste hundre årene utviklet seg radikalt, og har gått fra å være låst til en essensialistisk og kategorisk tenkning, til å innebære kjønn som noe sosialt og diskursivt formet. Ved å rette fokuset mot åtte mannlige sykepleierstudenters fremstillinger av kjønn i en så kvinnedominert utdanning som sykepleien, synliggjør denne kvalitative intervjustudien hvordan disse informantene artikulerer binære identitetsposisjoner. Det innebærer blant annet hvordan maskuliniteter konstrueres, forhandles og iscenesettes diskursivt, når det knyttes opp mot temaer som valg av utdanning, erfaringer fra utdanningen, og ambisjoner for videre karriere. Ved å se på informantenes utsagn knyttet til forholdet mellom betydningen av kjønn og maskuliniteter, kan det bidra til å belyse kjønnsstereotypiske selvfølgeligheter, opprettholdelsen av kjønnsdiskurser og også muligens skape tvil omkring disse i profesjonsfagene og i det norske samfunn. Mine analyser viser at mannlige sykepleierstudenter i norsk sykepleierutdanning er kjønnstradisjonelle relatert til binæritet, hva gjelder å opprettholde og reprodusere stereotypier knyttet til sykepleierfaget, karrierevalg innenfor sykepleien og dominante former for maskuliniteter i Norge. Likevel fremkommer resultater som kan knyttes til en utvikling, og kanskje også en mykgjøring, av hegemoniske former for maskuliniteter, noe som kan bidra til legitimitet av yrkes- og utdanningsvalg. Nøkkelord: Sykepleie, kvinnedominerte yrker, maskulinitetskonstruksjoner, kjønn, diskursanalyse
dc.description.abstractHistorically, the nursing profession has been associated with ideas about the female, maternal, and feminine. It can almost be understood as generally accepted norms in Norwegian society, and thus confirms a gendered nursing discourse. The attachment of specific characteristics and roles to women and men based on gender has developed radically in the last hundred years, from being shaped by essentialist and categorical thinking to considering gender as something social and discursive. By focusing on eight male nursing students´ gender representations in the female-dominated profession as nursing, this qualitative interview study shows how these informants articulate binary identity positions. This includes how masculinities is constructed, negotiated, and staged discursively, when constituted by themes such as the choice of education, experiences from the education, and ambitions for further careers. By looking at the informants´ statements related to the relationship between the meaning of gender and masculinities, it can help to shed light on gender stereotypical obviousness, the maintenance of gender discourses and possibly create doubts about these in the professions and in Norwegian society. My analyses show that male nursing students in Norwegian nursing education are both gender traditional related to binarity, in terms of using and reproducing stereotypes related to the nursing profession, career choices within nursing, and dominant forms of masculinity in Norway. Nevertheless, the results emerge that can be linked to a development, and perhaps also a softening, of hegemonic forms of masculinities, which can contribute to the legitimacy of career and educational choices. Key words: Nursing, female dominated occupations, construction of masculinities, gender, discourse analysis
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMenn og maskuliniteter i kvinnedominerte yrker. En diskursanalytisk studie av maskulinitetskonstruksjoner i norsk sykepleierutdanning.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel