Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnderson, Annica
dc.contributor.authorKjerpeseth, Jeane Pereira
dc.date.accessioned2022-08-30T16:42:10Z
dc.date.available2022-08-30T16:42:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50760360
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014495
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om undervisning som inneholder personlig økonomi kan påvirke elevers motivasjon for å jobbe med matematikk. Tidligere forskning indikerer at undervisning som inneholder aktiviteter som er utforskende og som vekker interesser hos elever, kan bidra til å påvirke elevenes motivasjon for å lære matematikk (Middelton & Spannias, 1999). I den nye læreplanen er det store tema som bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring som elevene skal lære mer av på skolen. Samfunnet er i konstant endring, og da er det viktig å lære mer om personlig økonomi, psykisk helse og hvordan vi kan ta bedre vare på jorda og miljøet. (Udir, 2020). I alle fag er det satt mer fokus på dybdelæring og hvordan elevene kommer frem til løsningene. Problemstillingen for oppgaven er formulert slik: Kan læring av personlig økonomi tidlig i ungdomsskolen bidra til å skape motivasjon i matematikk? Jeg er interessert i å finne ut hvor engasjerte jobber elever på 8 trinn med oppgaver som har med penger håndtering å gjøre. I tillegg ønsker jeg å se om det er en faktor som kan påvirke elevenes motivasjon til å jobbe med matematikkfaget Datamateriale i denne oppgaven blir hentet gjennom spørreundersøkelse, observasjon og intervju i et matematikklasserom på 8. trinn. Grunnen til at jeg velger 8.-klasse trinn er atjeg ønsker å undersøke om ungdommer i denne alderen ser på penger som noe viktig i deres liv, og om de synes at det å ha kunnskap om det kan hjelpe de å ha en bedre kontroll på fremtiden sin. Det teoretiske grunnlaget i denne masteroppgaven bygges på tidligere forskning på motivasjon for læring i matematikkfaget (Waage & Nosrasti, 2018) og til teori som viser at nordmenn opplever at de lærer lite om personlig økonomi i skolen (Bakkeli, 2020). Et av hovedfunnene i denne studien er at ungdommer allerede i denne alderen viser at de er reflekterte rundt pengebruk både nå og i deres fremtid. Analysen indikerer at aktiviteter som inneholder økonomi viser ser ut til å være et tema som vekker engasjement og interesse hos elevene fordi de ser relevans i det. I tillegg er det noe som de kommer til å bruke i livet sitt utenfor skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKan læring av personlig økonomi tidlig i ungdomsskolen bidra til å skape motivasjon i matematikk?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel