Hva inngår egentlig i seksualitetsundervisningen?
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hva et utvalg naturfagslærere legger vekt på gjennom seksualitetsundervisningen. Det gjøres gjennom å se på hvilke temaer og arbeidsmåter lærerne inkluderer i egen seksualitetsundervisning og hvilke tanker og oppfatninger de har om kompetansemålet som undervisningen skal ta utgangspunkt i.
Dataene i denne studien er innhentet gjennom en kvalitativ metode. Gjennom semistrukturerte intervjuer er lærernes refleksjoner rundt seksualitetsundervisningen hentet inn. Denne empirien er blitt analysert gjennom en induktiv tilnærming og deretter tolket i lys av relevant teori. Teorien tar utgangspunkt i skolens mandat når det kommer til seksualitetsundervisning blant annet gjennom ny læreplan, læring og tidligere forskning gjort på tema.
Funnene som er gjort indikerer at seksualitetsundervisning variere stort mellom ulike lærere. Informantenes ulike oppfatning av egen kompetanse på tema gjør at de i forskjellig grad innhenter andre instanser som erstatning. Ingen informanter opplever nå seksualitet som et ubehagelig tema, men de brakte det alle opp gjennom eget intervju som en stor påvirkningsfaktor for innholdet i undervisningen. Et annet funn gjort blant informantene er deres ulike opplevelser av ny læreplan og kompetansemålet seksualitetsundervisning på ungdomsskolen skal ta utgangspunkt i. Flere av dem deler en bekymring om at et åpent og vagt kompetansemål gir elevene rundt om i landet svært ulik seksualitetsundervisning. De ser alle også en mulighet i at det nye kompetansemålet legger godt til rette for at elevenes nysgjerrighet og interesse skal påvirke hvilke temaer som inkluderes i undervisningen. Oppgaven vil også på grunnlag av resultatene presentere hva skolen kan gjøre for å bedre seksualitetsundervisningen.