Show simple item record

dc.contributor.advisorPål-Erik Eidsvig
dc.contributor.authorSolberg, Martin Skundberg
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:30Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50802483
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014462
dc.description.abstractI denne kvalitative studien på utforskende matematikk forsøkes det å belyse problemstillingen «Hvordan kan utforskende matematikk brukes i undervisning?». Realfagsstrategien var et prosjekt som foregikk årene 2015 – 2019. Som et viktig poeng i denne strategien var det at utforskende arbeidsmetoder i matematikkfaget skulle bli inkludert i større grad. Sluttrapporten til denne satsningen fant ingen stor endring i bruken av utforskende matematikk, en mulig årsak til dette pekes på som at overgangen til å bruke utforskende matematikk oppleves som vanskelig, og blir møtt med motstand. For å belyse problemstillingen blir det presentert et teoretisk rammeverk som tar for seg utforskende matematikk som begrep og muligheter for inklusjon av denne arbeidsmetoden i undervisning. Det er blitt gjennomført observasjon av tre lærere sin undervisning for å få et blikk på hvordan undervisningspraksis kan se ut og for å identifisere utforskende tendenser ved denne praksisen. Det er også blitt gjennomført intervjuer med lærerne for å få en innsikt i hvordan de tolker begrepet utforskende matematikk og hvordan de kan bruke dette i sin undervisning. Lærernes innsikt og deres praksis drøftes i lys av det teoretiske rammeverket og problemstillingen forsøkes å besvares i slutten av oppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Skikkelig matematikk» En kvalitativ undersøkelse om bruken av utforskende matematikk på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record