Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPål-Erik Eidsvig
dc.contributor.authorSolberg, Martin Skundberg
dc.date.accessioned2022-08-30T16:41:30Z
dc.date.available2022-08-30T16:41:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607915:50802483
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014462
dc.description.abstractI denne kvalitative studien på utforskende matematikk forsøkes det å belyse problemstillingen «Hvordan kan utforskende matematikk brukes i undervisning?». Realfagsstrategien var et prosjekt som foregikk årene 2015 – 2019. Som et viktig poeng i denne strategien var det at utforskende arbeidsmetoder i matematikkfaget skulle bli inkludert i større grad. Sluttrapporten til denne satsningen fant ingen stor endring i bruken av utforskende matematikk, en mulig årsak til dette pekes på som at overgangen til å bruke utforskende matematikk oppleves som vanskelig, og blir møtt med motstand. For å belyse problemstillingen blir det presentert et teoretisk rammeverk som tar for seg utforskende matematikk som begrep og muligheter for inklusjon av denne arbeidsmetoden i undervisning. Det er blitt gjennomført observasjon av tre lærere sin undervisning for å få et blikk på hvordan undervisningspraksis kan se ut og for å identifisere utforskende tendenser ved denne praksisen. Det er også blitt gjennomført intervjuer med lærerne for å få en innsikt i hvordan de tolker begrepet utforskende matematikk og hvordan de kan bruke dette i sin undervisning. Lærernes innsikt og deres praksis drøftes i lys av det teoretiske rammeverket og problemstillingen forsøkes å besvares i slutten av oppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Skikkelig matematikk» En kvalitativ undersøkelse om bruken av utforskende matematikk på mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel