Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorgersen, Anette
dc.contributor.authorCortes, Julie Gene
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:32Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607880:50825068
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013909
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er hva læreplanen i Kunnskapsløftet 2006 og Fagfornyelsen 2020 sier om begrepet helse i kroppsøving. Planene består i stor grad om det samme, men forskjellen er at noen ord enten er blitt erstattet med andre ord, eller tatt helt vekk fra læreplanen. Dette er da ord og begreper som omhandler begrepet helse i kroppsøving. Formålet med oppgaven har vært å se hvordan de to ulike læreplanene sier og beskriver begrepet helse i kroppsøvingsfaget. Jeg har valgt å skrive masteroppgaven min i tilknytning til det jeg har erfart og opplevd når det kommer til arbeid med begrepet helse. Ønsket med denne masteroppgaven er å utvikle kunnskap om fenomenet helse,med alle de ulike aspektene, og se om fenomenet har fått større plass både i læreplanen og i samfunnet generelt. I Kunnskapsløftet 2006 (LK06) for kroppsøvingsfaget har jeg valgt ut overskrifter som beskriver eller definerer begrepet helse implisitt og eksplisitt. De overskriftene som er valgt ut er formål, hovedområde, grunnleggende ferdigheter, kompetansemål og vurdering, da disse inneholdt begreper som var tilnærmet lik, eller beskriver hva helse kan være. Hensikten med dette har vært å se hvordan helsebegrepet beskrives og hvordan sammenhengen er mellom de ulike ordene eller begrepene. Det samme er gjort i Fagfornyelsen 2020 (LK20) for kroppsøvingsfaget, der jeg har valgt ut å belyse de delene fra læreplanen som har vært mest hensiktsmessig og relevant i forhold til det oppgaven var ute etter. Med dette som utgangspunkt lyder problemstillingen slik: Hva sier Kunnskapsløftet 2006 (LK06) og Fagfornyelsen 2020 (LK20) om helse i kroppsøving? Metoden for masteroppgaven har en kvalitativ tilnærming, hvor det er brukt tematisk innholdsanalyse som metode. Oppgaven bærer preg av en abduktiv analyse, der det både er teori- og datadrevet. Funnene fra analysen viser at i LK06 og LK20 i kroppsøving er det i liten grad spesifisert hva læreplanene sier om helse. Det er mangel på en ordentlig definisjon av begrepet helse, men læreplanene både inneholder og beskriver flere begreper som er helt sentrale. Eksempelvis psykisk helse, fysisk helse, kroppslig læring, mestring, selvfølelse, identitet, bevegelsesglede, trening, livsstil, kritisk tenkning etc., men av graden hvordan disse begrepene blir utdypet og hvordan sammenhengen mellom disse og begrepet helse beskriver varierer. Sammenhengen mellom begrepene i LK06 virker motstridende, slik som fagets formål hvor fysisk aktivitet er viktig for å femme god helse og faget skal inspirere til bevegelse, kreativitet og selvstendighet hos hvert enkelte. På hvilke måter skal faget inspirere til alle disse tingene, når elevene blir banet gjennom øvelser og leker? Begrepene som kommer tydelig frem i LK06 i kroppsøving, med helseaspektet i fokus er bevegelse og aktivitet. Slik er det også i LK20 i kroppsøving, med 100 (resultater) fra læreplanen på begrepet aktivitet og 72 (resultater) på begrepet bevegelse. Det er derimot gjort en større endring med LK20 i kroppsøving, der kroppslig læring og folkehelse og livsmestring har blitt implementert, for å styrke begrepet helse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFortsatt universielle og uangripelige beskrivelser av begrepet «helse» i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel