dc.contributor.advisor | Nordahl, Julie | |
dc.contributor.author | Larsen, Karoline Netland | |
dc.contributor.author | Solås, Rachel Sofie | |
dc.date.accessioned | 2022-08-26T16:42:26Z | |
dc.date.available | 2022-08-26T16:42:26Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6600102:50626351 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3013904 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å få fram tre læreres erfaringer, begrunnelser og nye perspektiver rundt skriveopplæringen i førsteklasse. Gjennom kvalitative intervjuer av tre lærere ønsker vi å få svar på problemstillingen: Hvilke tilnærmingsmåter bruker lærere i førsteklasse i arbeidet med skriveopplæringen, og hvordan begrunner de disse? Med bakgrunn i fagfornyelsen og fokuset på lek, kreativitet og elevmedvirkning ønsket vi å undersøke om de utvalgte lærerne la opp til en skriveopplæring som stimulerer til kreativitet og utforsking. Dette blir belyst i studien gjennom forskningsspørsmålene: 1) Hvordan legger lærere til rette for kreative og utforskende tilnærminger i skriveopplæringen? 2) Hvilke skriveroller blir elevene posisjonert i på bakgrunn av lærernes begrunnelser?
Problemstillingen og forskningsspørsmålene vil vi besvare i lys av relevant teori. Studiens mest sentrale funn er at det finnes mange metoder og tilnærminger de utvalgte lærerne anvender i den første skriveopplæringen. Elevenes motivasjon er en viktig begrunnelse i utforming av skriveoppgaver. Lærerne viser i ulik grad at de støtter opp under en skriveopplæring som stimulerer til kreativ skriving og utforsking av skriftspråket. Vi fant også at lærerne viser forståelse for elevenes behov for å leke, være nysgjerrige og kreative. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Kreative og utforskende tilnærminger i den første skriveopplæringen | |
dc.type | Master thesis | |