Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordahl, Julie
dc.contributor.authorLarsen, Karoline Netland
dc.contributor.authorSolås, Rachel Sofie
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:26Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50626351
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013904
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å få fram tre læreres erfaringer, begrunnelser og nye perspektiver rundt skriveopplæringen i førsteklasse. Gjennom kvalitative intervjuer av tre lærere ønsker vi å få svar på problemstillingen: Hvilke tilnærmingsmåter bruker lærere i førsteklasse i arbeidet med skriveopplæringen, og hvordan begrunner de disse? Med bakgrunn i fagfornyelsen og fokuset på lek, kreativitet og elevmedvirkning ønsket vi å undersøke om de utvalgte lærerne la opp til en skriveopplæring som stimulerer til kreativitet og utforsking. Dette blir belyst i studien gjennom forskningsspørsmålene: 1) Hvordan legger lærere til rette for kreative og utforskende tilnærminger i skriveopplæringen? 2) Hvilke skriveroller blir elevene posisjonert i på bakgrunn av lærernes begrunnelser? Problemstillingen og forskningsspørsmålene vil vi besvare i lys av relevant teori. Studiens mest sentrale funn er at det finnes mange metoder og tilnærminger de utvalgte lærerne anvender i den første skriveopplæringen. Elevenes motivasjon er en viktig begrunnelse i utforming av skriveoppgaver. Lærerne viser i ulik grad at de støtter opp under en skriveopplæring som stimulerer til kreativ skriving og utforsking av skriftspråket. Vi fant også at lærerne viser forståelse for elevenes behov for å leke, være nysgjerrige og kreative.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKreative og utforskende tilnærminger i den første skriveopplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel