Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRodal, Camilla
dc.contributor.authorAspenes, Anita
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:26Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607906:50819762
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013903
dc.description.abstractI denne masteroppgaven Praktisk måling med elever på 5. trinn har jeg undersøkt 5 smågrupper av elevers bruk av standardiserte måleverktøy og måleenheter i lengdemålingsemnet i matematikken. Studienes problemstilling er: Hvordan bruker elever på 5. trinn standardiserte måleenheter i praktiske oppgaver? Hvordan klarer elevene å vise forståelse for overgangene mellom lengdeenhetene meter, desimeter og centimeter? Hensikten med forskningen har vært å få innsikt i elevers løsningsstrategier til praktiske oppgaver med målbånd og linjal. Hvordan elevene kan benytter disse erfaringene til å skrive måleresultatene med desimaltall med forskjellige benevninger og antall desimaler. Oppgavene bygger på tidligere forskning, hvor det har vært satt søkelys på enkelte elevers utfordringer og misoppfatninger med lengdemålingsemnet i matematikk. I studien har jeg benyttet kvalitative metoder, en case-studie med løsning av praktiske oppgaver, observasjon og intervju. Feltarbeidet bestod av 5 elevgrupper, hver med tre elever, og deres arbeid med praktiske måleoppgaver og omgjøringer mellom ulike benevninger. Der elevarbeidene ble samlet inn etter første økten, og knyttet sammen med mine observasjoner og notater. Elevene jobbet gruppevis både i den praktiske delen og intervjuet, og de fikk ikke undervisning rettet mot emnet under studien. Resultatene fra disse elevarbeidene ble benyttet til å utforme semi-strukturerte gruppeintervjuer som ble gjennomført i etterkant av den praktiske delen av studien, for å gi meg en dypere innsikt i gruppenes løsninger av oppgavene og med elevenes egne forklaringer. Datamaterialet ble analysert ved å sammenligne gruppenes besvarelser og enkeltelevenes forklaringer på gruppas valg av strategier under intervjuet i etterkant. Studien viser at elevene har liten erfaring med bruk av standardiserte måleredskap utover linjal. Oppgavene hvor elevene bruker målbånd gir dem utfordringer slik at de ser nytten av å benytte ikke-standardiserte måleenheter sammen med målbåndet for å løse måleoppgaver der objektet er lengere enn målbåndet. Elevene viser også usikkerhet med omgjøring mellom ulike benevninger og bruk av desimaltall. Selv om det er for få informanter i dette kvalitative studiet til å trekke konklusjoner på bakgrunn av denne forskningen, vil disse resultatene være viktig for en didaktisk praksis videre i dette emnet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePraktisk måling med elever på 5. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel