Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorLislien, Anja
dc.contributor.authorDøviken, Ingvild Kopland
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:19Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50788005
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013897
dc.description.abstractSkolen er en arena for utdanning og læring og i overordnet del av læreplanen står det at «barn og unge er nysgjerrige og ønsker å oppdage og skape. I opplæringen skal elevene få rike muligheter til å utvikle engasjement og utforskertrang» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 7). Det har lenge vært et dualistisk syn som har preget undervisningen i skolen. De siste årene har det derimot vært et stort fokus på at barn og unge har et behov for å bevege kroppen. Siden de yngste barn har et behov for å bevege på seg er det viktig at lærerne har kunnskap om at barnekroppen har dette fysiologiske behovet, samtidig som de har et oppdrag om å legge til rette for faglig måloppnåelse for elevene. Det er derfor viktig at læreren har kunnskap om begge disse områdene og klarer å finne en balanse i skolehverdagen. Som masterstudenter har vi vært nysgjerrige på å høre hvordan lærere i begynneropplæringen beskriver hvordan de bruker bevegelse i skolen og hva det kan bidra med for elevene. Teorien som ligger til grunn for oppgaven er basert på et helhetlig syn på læring og støtter seg også på erfaringsbegrepet. Empirien til dette prosjektet er hentet inn gjennom intervjuer av seks lærere som har bakgrunn fra begynneropplæringen i skolen. En tematisk analyse av intervjuene gir oss et inntrykk av at lærerne i begynneropplæringen har et helhetlig syn på læring og er opptatt av at elevene skal få bevege seg. Datamaterialet viser at lærerne ser en rekke fordeler ved å bruke bevegelse inn i undervisningen, både rettet mot å fremme læring hos elevene og utvikle ferdigheter som kan knyttes til overordnet del av læreplanen. Lærerne ser også noen utfordringer ved å bruke bevegelse i undervisningen, men forteller at fordelene er så store at det veier opp for de utfordringene de kan møte. Det kommer også frem gjennom prosjektet at lærerens tilrettelegging av undervisningsaktiviteter har betydning for hvordan bevegelse kan bidra i undervisningen. Nøkkelord: begynneropplæring, bevegelse, helhetlig læringssyn og lærernes beskrivelser
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBevegelse i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel