Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Siv
dc.contributor.authorKornerud, Jørgen
dc.contributor.authorHunnestad, Andreas
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:18Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50776606
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013895
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å forske på lærers tilrettelegging av begrepsutvikling i begynneropplæringen. Med dette i tankene formulerte vi forskningsspørsmålet «Hvordan kan lærere bidra til elevers begrepsutvikling i begynneropplæringen?”. Hvilke metoder bruker lærer for å bistå begrepsutviklingen til elevene, og hvilket språk bruker de? Til å besvare våre forskningsspørsmål, har vi utført ett sett med observasjoner og holdt et fokusgruppeintervju. Informantene våre består av en 2. klasse og deres lærerteam. Vi observerte undervisningstimer og fulgte deretter opp med å intervjue lærer teamet i et fokusgruppeintervju. Kombinasjonen av metodene førte til at vi kunne gå dypere inn i resultater vi hadde observert. Det studien viser er at lærerteamet bruker flere ulike didaktiske metoder når de underviser i timen. Det er stort fokus på samhandling og at alles stemme skal ha en verdi. Flere av timene har samme kjøreplan hvor de starter i samling og har mye dialog og etter en stund går og jobber individuelt. Lærerne varierte mellom ulike didaktiske metoder og det gjorde at elevene klarte å jobbe i samling over lenger tid før de trengte et avbrekk og måtte gå og jobbe individuelt. Lærerne vi forsket på har tidligere erfaring med høyt begrepsfokus, grunnet mange tospråklige elever som de har undervist tidligere. De hadde derfor en rekke metoder de allerede brukte som en helt naturlig del av undervisningen. Lærerne la vekt på at dialog og elevaktivitet var det som skapte høyest potensiale for læring og begrepsutvikling.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDet har bakgrunnskunnskap å gjøre, begrepene kommer ikke helt ut av det blå
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel