Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKongsgården, Petter A. 
dc.contributor.authorMøllegård, Marthe Handal
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:16Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590883:50774338
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013894
dc.description.abstractMed innføringen av fagfornyelsen og ny læreplan (LK20), ble de seneste tiårs fokus på profesjonsfellesskap i skolen ytterligere forsterket. Forskningslitteratur på feltet trekker klare linjer mellom velfungerende profesjonsfellesskap, læreres læring og utvikling og elevenes læringsutbytte. I lys av denne konteksten søker studien å gi en dypere innsikt i en skoles arbeid med implementering av LK20s vurdering for læring som en lærende organisasjon, der profesjonsfellesskapet som en arena for lærernes læring og utvikling vektlegges. Studien er gjennomført som en kasusstudie med et mixed methods forskningsdesign, og empiri er drøftet med utgangspunkt i forskningsspørsmål og relevant teori med hovedvekt på Senges (2006) teori om lærende organisasjoner. Studien finner at skolen har både styrker og begrensninger når LK20s vurdering for læring skal implementeres. Skolens lærere er i stor grad motivert for og positivt innstilt til egen læring og utvikling. Sammen med en faglig oppdatert skoleledelse med et distinkt kunnskapsfokus, er dette et godt grunnlag for å bli en lærende organisasjon. Studien avdekker også et lærerkollegium med en sterk delings- og samarbeidskultur, som også sees som en styrke i utviklingen av lærende organisasjoner. Imidlertid kan det synes som at lærere med tettest kobling mot skoleledelsen er de som i størst grad opplever og erfarer skolen som en lærende organisasjon i implementeringsarbeidet. Utfordringen ligger i å trekke hele skolens lærerkollegium inn i skolens intensjoner og visjoner i implementeringen av LK20s VfL.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Det er ikke noe mitt opplegg, mine elever, mine ideer"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel