dc.contributor.advisor | Lindquist, Hein | |
dc.contributor.author | Gjermundbo, Truls | |
dc.contributor.author | Helmersen, Helene Fossmark | |
dc.date.accessioned | 2022-08-26T16:42:15Z | |
dc.date.available | 2022-08-26T16:42:15Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6600102:50774326 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3013893 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Det viser seg at lærere i norsk skole bruker mye tid på å stille spørsmål til elevene i helklassesamtaler. Hvilke type spørsmål og responser læreren ytrer til elevene, er med på å påvirke læringseffekten til elevene. En type undervisning som har vist seg å påvirke elevenes læring positivt, er dialogisk undervisning. Derfor var det interessant å se på i hvilken grad lærere tok i bruk en slik type undervisning i helklassesamtaler. Denne etnografiske studien har ut ifra 20 observasjoner, fra tre ulike lærere som underviste fra første til andre trinn, fått et innblikk i hvordan den dialogiske undervisningen kommer til uttrykk i introduksjonen til en læringsaktivitet. Ved å ta i bruk en kategorisk analyse, og utarbeidet to analysekategorier som ble brukt aktivt i vår analyseprosess, har det vist hvordan lærerne bruker dialogiske trekk i undervisningen. Det en tendens som viser hvordan noen av ytringene fra læreren i vårt materiale har flere funksjoner opp mot den dialogiske undervisningen, og hvordan læreren i første klasse har noen færre tendenser til dialogisk undervisning enn lærerne på andre trinn. Vi ser også hvordan det kan eksistere noe ulike tilfeller av dialogiske trekk i undervisningen ut ifra hvilket teoretisk rammeverk vi bruker og våre tolkninger av dem. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Dialogisk undervisning i begynneropplæringen | |
dc.type | Master thesis | |