Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIsaksen, Bjarne
dc.contributor.authorRønning, Daniel Thorstensen
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:15Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50773760
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013892
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSamarbeidslæring er en undervisningsmetode, som barneskolelærere kan legge til rette for. Dette skal være en undervisningsmetode, hvor elevene arbeider i team, er aktive, samarbeider og får være sosiale. I LK20 sin overordnete del, står det at: «Skolen skal støtte og bidra til elevenes sosiale læring og utvikling gjennom arbeid med fagene og i skolehverdagen ellers. Elevens identitet og selvbilde, meninger og holdninger blir til i samspill med andre» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Jeg har gjennomført kvalitative intervjuer, for å få fram lærernes erfaringer, kunnskaper og refleksjoner om undervisningsmetoden samarbeidslæring. Formålet med masteroppgaven, har vært å se hvordan barneskolelærere legger til rette for samarbeidslæring. I denne studien har det også vært relevant å se på hva som bør ligge til grunn i klassen og hos læreren, for at man skal lykkes med samarbeidslæringen. Jeg har også tatt for meg hvorfor lærerne bør legge til rette for samarbeidslæring. Funnene i masteroppgaven, viser at det er mye læreren bør legge til rette for i undervisningsmetoden samarbeidslæring. Funnene viser at læreren kan gjøre dette blant annet gjennom oppgavene som han/hun gir, gjennom teamene (i form av sammensetting og størrelse) og i form av ulike teambuilding- og classbuildingsaktiviteter. For å lykkes med samarbeidslæringen, er det dog viktig at SPIL-prinsippene inngår i samarbeidslæringen, ifølge forskningsdeltakerne. Når læreren legger til rette for undervisningsmetoden, viser funnene at læreren bør ha et godt og trygt klassemiljø. Andre ting som blir trukket fram som viktige elementer her, er elevenes sosiale ferdigheter og elevenes samarbeidsferdigheter. Før læreren legger til rette for undervisningsmetoden, viser det seg også at læreren bør ha god kunnskap om den. Forskningsdeltakerne viste at de hadde fått kunnskapen sin og blitt kjent med samarbeidslæring, ved å få kursing med kollegiet på skolene. En av forskningsdeltakerne hadde vært på flere utenlandsturer med kollegiet, hvor de hadde blitt kurset om det. Jeg har også tatt for meg hvorfor læreren bør legge til rette for undervisningsmetoden samarbeidslæring. Her viste forskningsdeltakerne til at samarbeidslæring kan bidra i arbeidet med tilpasset opplæring og inkludering. Det kan også være med på å styrke relasjonsbygging og klassemiljø.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Alle er gode på noe og det er det viktig å fremheve»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel