Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKruse, Kirsten Linnea
dc.contributor.authorCarrasco, Maria Moen
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:14Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50773373
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013891
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOppgavens overordnede tema er digitale lesespill og hvilke kvalitetstrekk og utfordringer som ligger til grunn i bruken av dette i bokstavinnlæringen. Økt digitalisering i skolen og implementering av digitale læringsmidler 1:1 har ført til at bokstavinnlæringen på mange skoler foregår gjennom digitale læringsressurser (McTigue & Uppstad, 2019) Tidlig leseinnlæring og bokstavforming foregår på skjerm, og har erstattet metoder som lener seg på taktile øvelser og oppgaver. Digitale ressurser er et bedt felt, og denne oppgaven fokuserer derfor på digitale lesespill, og undersøker lesespillet GraphoGame nærmere, gjennom en kvalitativ tekstanalyse. Behovet for å ytterligere berike tekstanalysen meldte seg, og jeg så nødvendigheten av å implementere enda en forskningstilnærming, der kvalitative intervjuer av fire lærere kan kontekstualisere hvordan digitale lesespill blir tatt i bruk. Problemstillingen har blitt formulert i det følgende. «Hvilke kvaliteter og utfordringer gir digitale lesespill til bokstavinnlæring?» Med tilhørende forskningsspørsmål. Hvilket potensial for bokstavinnlæring finnes i appen GraphoGame? Hvordan legger lærere på 1. trinn til rette for bruken av læringsressurser, mer spesifikt bruk av appen graphoGame, i bokstavinnlæringen, og hvordan reflekterer de rundt bruken av denne? Funn fra analysene viste at digitale lesespill har flere kvalitetstrekk med varierende tilstrekkelighet. Analysen av GraphoGame viser at spillet har mange egenskaper som gir potensial til bokstavinnlæring, og at særlig aktivitet som gir elevene mulighet til å koble bokstavlyd til bokstavtegn er fremtredende. Kunnskapen elevene tilegner seg i spillingen kommer ikke automatisk til andre aktiviteter, og digitale lesespill må inkluderes i en helhetlig lese-og skriveopplæring for å ha potensial til bokstavinnlæring. Analysen av intervjuene viser at det er utfordrende for lærere og tilrettelegge for bruk av digitale lesespill, og at kunnskapen lærerne har om dette, er varierende og noe mangelfull. Lærernes arbeid med overføring av tilegnede kunnskaper fra spillingen, er ikke nødvendigvis inkludert i et didaktisk perspektiv. Likevel har digitale lesespill kvalitetstrekk knyttet til positive konsekvenser, fordi lesespill initierer til god arbeidsro i klasserommet, og et bidrar til at lærere kan hjelpe andre elever med andre oppgaver.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDigitale lesespill i bokstavinnlæringen En kvalitativ studie av kvalitetstrekk, utfordringer og bruk av digitale lesespill i den første lese-og skriveopplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel