Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorWallestrand, Kristina
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:13Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50773119
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013889
dc.description.abstractDet er forholdsvis lite ny forskning på begynneropplæringsfeltet, inkludert området som omhandler de yngste barna og sammenhengen mellom bevegelse og læring. Dette masterprosjektet vil derfor bidra til begynneropplæringsfeltet ved å undersøke hvordan et utvalg lærere i begynneropplæringen beskriver fysisk aktiv læring (FAL) og hvilke lærerkompetanser de oppfatter som viktige i FAL. Prosjektet er et bidrag til økt kunnskap om FAL i begynneropplæringen og betydningen av lærers kompetanse. Prosjektet bygger på et helhetlig læringssyn. Problemstilling for masterprosjektet er: Hvordan beskriver lærere i begynneropplæringen fysisk aktiv læring i undervisningen? Det er gjennomført syv semistrukturerte intervjuer med lærere fra fem skoler. De fem lærerne er lærere i begynneropplæring med en viss erfaring med FAL. Det ble anvendt tematisk innholdsanalyse for å analysere intervjuene. Funn i prosjektet viser at lærerne mener FAL bidrar til økt læringsutbytte, fordi elevene erfarer og lærer med kroppen. Resultatene viser at FAL i hovedsak brukes som metodevariasjon, og til tilpasset opplæring i skolen. Et annet viktig funn er at lærernes rolle har stor betydning i FAL. Undersøkelsen viser at lærere må ha didaktisk kompetanse, relasjonskompetanse og regelledelseskompetanse. Lærernes kompetanse og erfaring spiller en avgjørende rolle for lærernes bruk av FAL, og det fremkommer at det er behov for kompetanseheving. Oppsummert viser prosjektet at lærerne mener FAL kan gi læring, men at det trengs mer forskning på feltet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFysisk aktiv læring i begynneropplæringen - En intervjustudie av læreres anvendelse av fysisk aktiv læring i undervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel