Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnja Gabrielsen 
dc.contributor.authorHaugen, Hannah Martine
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:09Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6608077:50772372
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013886
dc.description.abstractSammendrag Denne studien omfatter hvordan lærere på en skole i Sør-Norge opplever å jobbe tverrfaglig med naturfag i begynneropplæringen. Studiens problemstilling handler om hvordan lærerne jobber for å møte kompetansemålene i naturfag når undervisningen blir tverrfaglig. Studien beskriver forholdene rundt begynneropplæringen i naturfag, sett i lys av kunnskapsløftet 2020 (LK20), styringsdokumenter, opplæringsloven og læreplanen for lærerstudenter. Studien fokuserer også på hvordan lærere forstår og jobber tverrfaglig i begynneropplæringen, og hvordan de legger til rette for tverrfaglig undervisning med adekvate elementer av naturfag. Analysen av intervjuer med fire lærere frembragte funn som viser at lærerne støtter seg til egen og andres kompetanse gjennom det profesjonsfaglige felleskapet på skolen, og forskjellige støttestrukturer når de planlegger og gjennomfører tverrfaglig undervisning. Behovet for kompetanse ble delt opp i tre underkategorier; naturfaglig kompetanse, kompetanse i begynneropplæring og profesjonsfaglig fellesskap. Støttestrukturene ble delt opp etter læreplanen i fag og overordnet del og lærernes behov for autonomi. Under arbeidet med denne studien ble det også tydelig at behovet for en definisjon rundt fenomenet og begrepet begynneropplæring er stor, og fikk en større rolle i denne studien enn først planlagt. Denne studien er et bidrag til forskningsfeltet rundt tverrfaglig begynneropplæring, med fokus på begynneropplæring i naturfag. Nøkkelord: Naturfag, tverrfaglig, begynneropplæring, temabasert, fagfornyelse, LK20, autonomi
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTemabasert begynneropplæring i naturfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel