Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKacerja, Suela
dc.contributor.authorEggen, Adele Andersen
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:05Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50768126
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013882
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt lærerens tilrettelegging av arbeid med divisjon i klasserommet, i begynneropplæringen. Formålet har vært å få innsikt i hvordan en erfaren matematikklærer jobber med dette temaet som elevene møter for første gang systematisk i skolesammenheng på 4. trinn, og med utgangspunkt i den nye læreplanen, LK20. Dette har således fungert som utgangspunkt for refleksjon over bruk av oppgaver, representasjoner, språk og begreper, og pedagogiske overveielser. Studiens tre forskningsspørsmål er: Hvilket perspektiv på divisjon legger læreren opp til at elevene møter, og eventuelt hvordan trekkes det tråder mellom divisjon og multiplikasjon? Hvilke ulike representasjonsformer benytter læreren seg av ved bruk eller forklaring av divisjon, og hvordan knyttes disse sammen? Og hva baserer læreren valgene sine på? Studien har benyttet kvalitative metoder med der datainnsamlingen har foregått ved bruk av deltakende observasjon og intervju av en matematikklærer på 4. trinn. Dette ble gjort i deler av perioden klassen hennes jobbet med divisjon. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av tematisk analyse, men også med utgangspunkt i det teoretiske rammeverket som omhandlet blant annet den nærmeste utviklingssonen, en modell over representasjonsmodeller, og teori om tilpasset opplæring. Studiens overordnede teoretiske rammeverk baserer seg på et sosiokulturelt læringssyn. Studien viser hvordan læreren tilrettelegger for forståelse av divisjon med utgangspunkt i tekstoppgaver som behandler både delings- og målingsdivisjon, ved hjelp av rene tekstoppgaver som brukes i kombinasjon med gangetabellen for å synliggjøre forholdet mellom disse regneartene, og ved å bruke konkreter og tegninger i arbeidet med oppgavene. Hun brukte også divisjon i praktiske situasjoner der elevene klippet opp pakkebånd og regnet ut hvor mange pakker de hadde nok bånd til, og ved utregning av hvor mange rundstykker og peppernøtter elevene skulle få hver i mat og helse timen. Alt dette la læreren opp til for at elevene skal få ulike erfaringer og oppleve nye innfallsvinkler til divisjon. Hun bygger opp undervisningen slik at elevene skal få et sterkt kunnskapsnettverk, med forståelse innenfor flere representasjonssystemer og forståelse for veksling mellom disse, og for at de skal utvikle en fleksibilitet i løsningsstrategiene sine. Hele tiden med et bakteppe med tilpasset opplæring og differensiering.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDivisjon i begynneropplæring: En casestudie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel