Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKacerja, Suela
dc.contributor.authorMyhre, Mai Helene Veidal
dc.contributor.authorAasen, Marthe
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:58Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50706525
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013876
dc.description.abstractEstetikk er et stort begrep som kan ha ulik betydning i ulike settinger og som kan sees i forskjellige lys, ut ifra hvem du snakker med. Det kan ha større eller mindre betydning for enkelte individer, men kan også ha en generelt god innvirkning på ulike undervisningsfag, og ikke kun de som er forbeholdt praktisk-estetiske. Matematikk er et slik fag hvor estetikk kan fungere som et positivt hjelpemiddel. I denne masteroppgaven har vi derfor valgt å undersøke et utvalg lærere sine meninger om bruken av estetikk i matematikkundervisning. Metoden vi har gått frem på er ved å benytte oss av semistrukturerte intervjuer med tre lærere som har jobbet eller jobber med matematikk på begynneropplæringen. Ut ifra disse tre intervjuene har vi fått tydeliggjort hvilke tanker lærerne gjør seg angående estetiske tilnærminger i matematikk. Vi har også gjennom disse tre intervjuene kunnet presentere et resultat og drøfte dette opp mot relevant teori. Estetikk er et begrep som opprinnelig kommer fra det greske språk, og kan direkte oversettes som det å føle. Estetikk kan også bli brukt i dagligtalen og kan ha flere betydninger. Vi har blant annet koblet dette begrepet opp mot ulike uttalelser lærerne har kommet med under intervjuene, og med annen teori som omhandler estetiske aspekter. Problemstillingen vi har valgt å stille lyder derfor slik: På hvilken måte mener et utvalg lærere i dagens skole at en estetisk tilnærming kan ha innvirkning i matematikkundervisningen? For å gå noe mer detaljert inn i denne tematikken har vi i tillegg stilt to forskningsspørsmål som lyder som følgende: * Hvordan står læreren i dagens skole til å undervise med estetiske tilnærminger i matematikk? * Hva mener lærerne at skjer med elevene i matematikkundervisningen hvor estetisk tilnærming blir tatt i bruk? Vi trekker frem kjente teoretikere og andre studier vi syntes er relevant i forhold til problemstillingen og forskningsspørsmålene for denne oppgaven. Selv med kun tre forskningsdeltakere har vi kommet frem til at estetikk er et begrep som er kommet for å bli i grunnskolen. Vi ser også at det å bruke estetikk i matematikkundervisning definitivt ikke er en utfordring, til tross for at faget i seg selv ikke er et praktisk-estetisk fag slik som for eksempel kunst og håndverk er.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEr linjen buet eller grasiøs? - Matematikklærere om estetisk tilnærming i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel