Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKacerja, Suela
dc.contributor.authorØstensen, Mikkel André
dc.contributor.authorRydland, Lars Martin Jakobsen
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:56Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50705223
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013874
dc.description.abstractSammendrag Konkreter kan både være fysiske og virtuelle, og er et verktøy for å støtte elevene i undervisningen. Denne studien tar for seg konkreter og ser på hva et utvalg lærere på 1. trinn mener om bruken av konkretiseringsmateriell i matematikkundervisningen. Videre tar studien for seg en observasjon av hvordan en førsteklasse lærer bruker konkreter i en matematikktime. Med fokus på lærer og bruken av konkreter vil denne oppgaven ta utgangspunkt i problemstillingen: Å undersøke hvilke tanker lærere gjør om bruken av konkreter i første klasse og hvordan en lærer bruker konkreter i undervisningen. Bakgrunnen for at vi gjennomførte denne studien er vår interesse for konkretiseringsmateriell i matematikk. Vi ønsket å vite mer rundt forskning om konkreter og valgte å se på konkreter fra lærere sitt perspektiv. Grunnlaget er bygget på tidligere forskning rundt konkreter og teori som er knyttet opp mot konkreter og lærers rolle. Vi har i oppgaven valgt å legge Bartolini og Martignone (2014) sin definisjon til grunn. Denne definisjon deler konkreter inn i to klassifiseringer: «concrete manipulatives» og «virtual manipulatives» (Bartolini & Martignone, 2014, s. 365). Studien kan være med å belyse bruk av konkreter i undervisningen og hvilke tanker lærere gjør seg rundt bruken av konkreter. I studien brukte vi metodene semistrukturert intervju og observasjon. Vi intervjuet fire lærere og gjennomførte en observasjon av en matematikktime der det ble brukt konkreter. Analysen av studiet viser at konkreter er mye brukt blant lærerne vi intervjuet. Analysen og drøftingen viser at alle lærerne er opptatt av å bruke konkreter. Konkreter ble sett på som en viktig ressurs med tanke på tallforståelse, og flere av lærerne fremmet at det var et viktig stadie i begynneropplæringen. Det var ulike meninger blant lærerne om hvor mye tid det tok å bruke konkreter. Lærerne var opptatt av å ha konkreter tilgjengelig. Vi ser ut ifra studien at konkreter i matematikk på første trinn er nyttig for elevene, men det forutsetter kunnskap og erfaring om bruken av konkretiseringsmateriell. Gjennom å delta i forskning kan lærere og andre i skolen få ny kunnskap og refleksjoner som igjen kan endre eller påvirke deres undervisning i skolen. Masteroppgaven har gitt oss mulighet til å reflektere over bruken av konkreter, og dette vil være nyttig for oss som nyutdannede lærere.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBruk av konkreter i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel