Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, Janne
dc.contributor.authorBoldvik, Marte
dc.contributor.authorHusby, Ida Elisabeth
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:53Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:53Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50683368
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013871
dc.description.abstractProblemstilling Formålet med denne forskningsoppgaven er å belyse hva lærers erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbale kommunikasjon er. Forskningsoppgaven vil belyse den positive og negative relasjonen læreren danner med elevene, hvordan den utfordrende relasjonen kan prege relasjonsarbeidet og hvordan læreren bruker sin nonverbale kommunikasjon for å skap en relasjon med elevene sine. Denne forskningsoppgaven har et fenomenologisk perspektiv da problemstillingen vil få frem lærerens erfaring. På bakgrunn av dette ble vår problemstilling som følger: Hva er lærerens erfaring med sin påvirkning av relasjonen gjennom nonverbal kommunikasjon? Relasjoner og nonverbal kommunikasjon er noe som står sentralt for denne forskningsoppgaven så derfor vil vi se på lærerens erfaring med påvirkning av relasjonen, både den positive- og negative relasjonen. Videre tar vi for oss lærerens erfaring med den utfordrende eleven, og deres erfaring med relasjonsarbeid til elever med utfordrende atferd. Deretter ser vi på lærernes erfaringer med den nonverbale kommunikasjonen i arbeidet med relasjonen til elevene. Metode For å innhente data ble det gjennomført en kvalitativ metode, et fokusgruppeintervju der fem kontaktlærere på første trinn fra samme skole var frivillige deltakere. Analyse I vår forskningsoppgave gjør den kvalitative analysen det innsamlede datamaterialet strukturert og forståelig. Vi har i denne forskningsoppgaven benyttet en temabasert analyse som har hjulpet oss å sortere og ordne datamaterialet etter kategorier, som igjen har hjulpet oss med å tydeliggjøre og strukturere funnene våre. Derfor kom vi frem til fem kategorier som ble benyttet i funn og diskusjon. Resultat Resultatene fra analysen viste at det var en stor enighet om at relasjoner er grunnleggende for lærer å ha med sine elever for å utføre sitt arbeid og at dette må arbeides med hele tiden. Informantene forteller at anerkjennelse er et viktig aspekt når de skal skape en relasjon til elevene, og dette gjelder spesielt i arbeidet med den utfordrende relasjonen. Informantene var enige om at de er nødt til å arbeide med seg selv i møte med utfordrende atferd, og at lærer må vise anerkjennelse og respekt ovenfor disse elevene også. Elever som utfordrer informantene viste seg å være de elevene de skapte best relasjon til, men også de elevene de syns det var størst utfordring å skape en relasjon til. I den forbindelse reflekterte informantene også rundt at det kan være vanskelig å ikke vise hva man faktisk føler i slike situasjoner, men de må på samme tid legge sine egne følelser til side i møte med eleven. For informantene nytter det ikke bare å kjefte på elevene som ikke lytter, men heller vise de nærhet ved å holde rundt dem som en mer funksjonell metode. Informantene var entydige på at et positivt kroppsspråk ga en positiv forsterkning hos elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLærerens erfaring med bruk av nonverbal kommunikasjon for å skape relasjon.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel