Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.authorPlassen, Lisbet
dc.date.accessioned2022-08-26T16:41:48Z
dc.date.available2022-08-26T16:41:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6607880:50662579
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013866
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBevegelsesglede har blitt et stadig mer sentralt begrep i læreplanen for kroppsøving, og ifølge Ingulfsvann så har mange i vestlige samfunnet en oppfattelse av at bevegelsesglede er veldig sentralt når det kommer til å inspirere barn, unge og voksne til å være fysisk aktive. (Ingulfsvann, 2021, s. 46). Jeg har intervjuet fire voksne personer i ulik alder som alle er fysisk aktive i voksen alder. Jeg har intervjuet de for å få finne ut av om det er noen sammenheng mellom bevegelseserfaringene de har med seg fra oppveksten og hvorfor de fortsatt er fysisk aktive i dag. I lys av livsløpsteorien (Frønes, Heggen & Myklebust, 1997, s.11) ser jeg på informantenes oppvekst og ulike hendelser som kan knyttes til deres erfaringer med bevegelse og aktiviteter. Informantene forteller om sine positive og negative bevegelseserfaringer og jeg drøfter disse erfaringene opp mot teori om bevegelsesglede (Jensen, 2020 ; Ingulfsvann, 2021) og teori om livsløp (Frønes, Heggen & Myklebust, 1997). Flere av informantene omtalte kroppsøving som sitt favorittfag på skolen og de alle bruker ordet gøy til å beskrive aktiviteter som har motivert de til å være fysisk aktive både i oppveksten og i voksen alder. De forteller at etter de ble voksne har også helseaspektet blitt en viktig motivasjon for å være fysisk aktiv og de ser mange fordeler med å holde seg i form og ta vare på helsa. I forhold til kroppsøvingsfaget har varierte aktiviteter og oppmuntrende lærere vært svært mye av grunnen til at de har likt faget så godt. Tidligere forskning viser at elever opplever bevegelsesglede når de har det gøy, akkurat det samme som mine informanter forteller. De forteller også at de fortsatt motiveres til å være i bevegelse fordi det oppleves som gøy. Det kan virke sånn, slik jeg ser det, at hvis læreren tar høyde for de individuelle forskjellene i gruppa og legger til rette, slik at alle elevene opplever å ha det gøy så blir disse opplevelsene positive erfaringer som elevene tar med seg videre i livet og som forhåpentligvis er med på å motivere de til å fortsette å være i fysisk aktivitet. Nøkkelord: bevegelsesglede, kroppsøvingsfaget, livsløpsteori, variasjon, gøy, motivasjon og mestring.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBevegelsesglede - en viktig del av livet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel